استخر, ساخت استخر

شیب بندی استخر

انواع استخر

در ساخت استخر باید توجه داشت که شیب بندی استخر به گونه ای تنظیم می شود که آب استخر هنگام تخلیه به نقطه ای از کف استخر هدایت شود.

رعایت نکردن این نکته ممکن است به دلیل زهکشی ناکافی آب در استخر باعث آسیب شود. یکی از بزرگترین مشکلات عدم تخلیه آب باران و برف در فصل یخبندان است.

اگر کف استخر به درستی شیب نداشته باشد، برف و آب باران در طول زمستان در کف استخر باقی می‌ماند و با سیکل‌های خنک‌کننده دوره‌ای یخ می‌زند و عملاً عملکرد سیستم عایق استخر را کاهش می‌دهد.
یکی دیگر از مشکلات تخلیه نشدن آب استخر، رسوبات و جلبک های معلق در کف استخر است. این رسوبات که حاوی مواد قلیایی و اسیدی هستند به مرور زمان به داخل بافت رنگ استخر نفوذ کرده و پس از مدتی متوجه پوسته شدن و کنده شدن رنگ استخر خواهید شد.

شیب بندی استخر و نحوه انجام صحیح آن

نحوه صحیح کج شدن و اجرا از نظر تأثیر بر خود سازه نیز حائز اهمیت است. در برخی شرایط، عدم انجام صحیح این کار می تواند باعث فروریختن کل سازه شود. تنش های هیدرولیکی قادر خواهند بود آسیب بیشتری به بدنه سازه وارد کنند. از طرفی در اثر این حادثه سیستم آب بندی شکسته شده و پس از نفوذ آب به داخل بتن آرماتورها اکسید می شوند. این بدان معنی است که خطر شکستن کل سازه وجود دارد. به طور کلی شیب یکی از موارد مهم در ساخت استخر است که باید به آن توجه کافی شود. در نظر گرفتن اصول فنی در تمامی مراحل به ویژه شیب و استفاده از مصالح مرغوب و همچنین استفاده از دانش افراد متخصص در این زمینه شما را در ساخت سازه ای ایمن یاری خواهد کرد.

شیب بندی استخر

نکات مهم در شیب استخر

ساخت استخرها شامل مراحل مختلفی می باشد. اما یکی از مهمترین فرآیندها کج کردن است. بنابراین، اگر به درستی انجام نشود، مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت. هنگام ساخت این سازه، هنگام تنظیم شیب، باید به مواردی توجه کرد. یکی از موارد بسیار مهم نحوه تخلیه آب است. زهکشی باید به گونه ای انجام شود که کل آب به نقطه خاصی از کف هدایت شود و زهکشی از طریق آن صورت گیرد. اما با تخلیه آب چه مشکلاتی پیش خواهد آمد؟

اهمیت این موضوع به دلیل احتمال آسیب ناشی از زهکشی ناقص است.
همچنین عدم تخلیه آب در هنگام بارندگی و برف در فصول سرد سال نیز یکی از مشکلات مربوط به این مشکل است. عدم کج شدن مناسب منجر به گیر افتادن نزولات جوی در کف می شود و این مشکل منجر به خرابی سیستم عایق استخر در مدت زمان طولانی می شود.
لجن و جلبک باقی مانده بر روی زمین یکی دیگر از نتایج زهکشی نامناسب است. مواد قلیایی و اسیدی موجود در این رسوبات با نفوذ به بافت رنگی استخر به مرور زمان رنگ و مقیاس استخر را تغییر می دهند.

شیب بندی استخر

شیب بندی استخر

عدم رعایت شیب بندی استخر در شرایط سخت فنی نیز منجر به خرابی کل سازه هیدروتکنیکی و تنش های دوره ای سازه هیدروتکنیکی می شود. به دلیل تخلخل سیستم آب بندی استخر، نفوذ آب به دیواره هل و کف استخر به آرماتورهای داخل بتن آسیب وارد می کند و اکسیداسیون خیلی سریع اتفاق می افتد که باعث می شود آرماتور در سریع ترین زمان ممکن از بتن جدا شود. آسیب جدی به سلامتی وارد کند. تاسیسات هیدروتکنیک خطرناک است.

سیستم آب بندی استخر عملاً قادر به تحمل بارهای سنگینی است که منجر به خرابی اساسی سازه استخر می شود و در نهایت هزینه های زیادی برای بازسازی استخر و تعمیرات مربوطه به همراه خواهد داشت. شیب بندی استخر  یکی از مراحل مهم در ساخت استخر است که با رعایت اصول فنی و استفاده از مصالح مناسب می توان از آن جلوگیری کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *