ضدعفونی کننده استخر

کلر استخر + علت استفاده از کلر در استخر

فروش ویژه کلر آبی دریا

ضرورت استفاده از کلر در استخر

 

استفاده از کلر استخر، استخر را ضد عفونی کرده و باکتری ها و آلودگی ها را از آب پاک می کند. البته سایر لوازم جانبی استخر نیز برای نظافت و ضدعفونی استخرها موثر هستند که از آن جمله می توان به پمپ استخر، فیلتر استخر، شفاف کننده استخر و سایر تجهیزات استخر اشاره کرد. استفاده از کلر در استخر در کنار مزایایی که دارد در صورت استفاده زیاد مضراتی نیز دارد. معمولاً می دانیم که کلر بیش از حد در آب استخر باعث ایجاد بوی نامطبوع در استخر می شود. همچنین پوست را تحریک می کند و باعث قرمزی چشم می شود. اما اگر می دانستید که قرمزی چشم و تحریک پوست به دلیل کلر موجود در آب نیست، باورتان می شود؟ در واقع کلر استخر یک ماده شیمیایی است که نقش مهمی در بهداشت استخر دارد و در صورت استفاده صحیح کاملا بی خطر است. اما چرا استخر به کلر نیاز دارد؟ اهمیت کلر در استخر چیست؟

چگونه کلر استخر را تمیز نگه می دارد؟

شوک کلر

استخرها برای ضدعفونی و ایمن بودن نیاز به کلر استخر دارند. کلر با جلوگیری از رشد جلبک ها به تمیز نگه داشتن آب کمک می کند و با حمله و خنثی کردن باکتری ها و میکروارگانیسم های مضر، آب استخر را ایمن و تمیز نگه می دارد. ترکیب کلر در آب به دلیل یک اتفاق شیمیایی ساده است. هنگامی که کلر را به آب استخر خود اضافه می کنید، کلر به دو مولکول حیاتی، اسید هیپوکلرو و یون هیپوکلریت تجزیه می شود. این دو ماده با حمله به دیواره سلولی میکروارگانیسم ها، میکروارگانیسم ها را از بین می برند. اسید هیپوکلروس می تواند یک موجود زنده را خیلی سریع و تنها در چند ثانیه اکسید کند. در حالی که یون هیپوکلریت برای انجام این کار به 30 دقیقه نیاز دارد. اما به خاطر داشته باشید که هر دو ماده شیمیایی برای استخر شما حیاتی هستند.

 

دلیل استفاده از کلر در استخر

اهمیت شیمی آب استخر در سلامت استخر

 

حفظ تعادل شیمیایی آب استخر و مقدار صحیح کلر و حفظ آن تنها راه تمیز نگه داشتن آب استخر است. مهمترین عامل در ایمنی آب استخر، سطح pH آب استخر است. pH آب استخر باید بین 7.2 تا 7.8 باشد، زیرا بدن انسان می تواند سطح pH تا 7.4 را تحمل کند. زیرا در این سطح PH، پوست، چشم و تنفس آسیب نمی بیند. این PH برای کلر نیز ایده آل است. اگر PH آب استخر خیلی بالا باشد، هیپوکلرو اسید کافی وجود نخواهد داشت. در نتیجه تمیز کردن استخر زمان زیادی می برد. دومین عامل مهم در ایمنی آب استخر، میزان کلر آزاد است. استخرها برای تمیز ماندن به سطح مناسب کلر نیاز دارند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، سطح کلر آزاد مناسب 3-1 ppm را برای استخرها و 2-4 ppm برای جکوزی ها و جکوزی ها توصیه می کند. باید حداقل ۲ تا ۳ بار در هفته کلر و PH آب استخر را چک کنید و در صورت لزوم تنظیم کنید.

مقدار کلر مورد نیاز استخر

 

ناگفته نماند که استخر شما به کلر نیاز دارد. اما چقدر و هر چند وقت یکبار باید کلر اضافه کرد؟ این بستگی به نحوه استفاده از استخر و عوامل محیطی دارد. مقدار کلر مورد استفاده در استخر شما نیاز کلر نامیده می شود. بخشی از کلر در واکنش با میکروارگانیسم ها و اکسیداسیون آنها مصرف می شود. علاوه بر این، مقداری کلر در هنگام واکنش با سایر آلاینده های وارد شده به استخر توسط شناگران غیربهداشتی مصرف می شود. آلودگی هایی مانند ضد آفتاب، لوسیون بدن و محصولات مو و همچنین آلاینده های انسانی مانند عرق، چربی بدن و ادرار نیز تقاضا برای کلر را افزایش می دهند. شناگران می توانند با دوش گرفتن قبل از ورود به استخر و رعایت بهداشت شخصی در استخر به کاهش تقاضای کلر کمک کنند.

 

حتی اگر از استخر استفاده نشود، باز هم باید کلر اضافه کرد. زیرا خورشید کلر آزاد را تجزیه می کند. یک راه آسان برای کاهش تأثیر نور خورشید بر کلر استخر، استفاده از پوشش استخری است که جلوی تأثیر اشعه ماوراء بنفش را می گیرد. همچنین در کنار کلر می توانید از اسید سیانوریک استفاده کنید که اثرات نور خورشید را کاهش می دهد. استفاده از اسید سیانوریک باعث تثبیت یون هیپوکلریت می شود. اما این منجر به کاهش سرعت اکسیداسیون هیپوکلریت توسط میکروارگانیسم ها می شود.

کلرامین در آب استخر

سوپر کلر

هنگامی که کلر واکنش نشان می دهد و با آلاینده های ناخواسته ترکیب می شود، ترکیباتی به نام کلرامین ایجاد می کند. کلرامین باعث ایجاد بوی بد در استخر می شود که بسیاری از شناگران به اشتباه فکر می کنند که کلر عامل بوی بد استخر است. کلرامین همچنین باعث قرمزی چشم و خارش پوست می شود. در نتیجه بو، سوزش و التهاب پوست از علائمی است که نشان دهنده وجود کلرامین در آب استخر و در نتیجه نیاز به کلر بیشتر است. علاوه بر این، تحریکات پوستی می تواند نشانه کمبود یا بیش از حد pH باشد که می تواند بر کلر آزاد نیز تأثیر بگذارد. به طوری که،

مضرات کلر

 

کلر در شکل خالص آن بسیار سمی است و بخارات آن می تواند برای سلامتی شما خطرناک باشد. با این حال، کلری که در سطح مناسب در استخر حل می شود، خطری ایجاد نمی کند. در واقع کلر به همان دلیلی که به آب استخر اضافه می شود به آب آشامیدنی اضافه می شود تا میکروارگانیسم های مضر را از بین ببرد.

دستورالعمل های EPA سطوح کلر را تا 4 پی پی ام در آب لوله کشی مجاز می کند، اما در استخر مناسب، سطح کلر آزاد باید 1 تا 3 پی پی ام باشد. به عبارت دیگر، سطح کلر در استخر کمتر از آب آشامیدنی سالم است.

خطر اصلی کلر برای شخصی است که کلر را حمل می کند و آن را به استخر اضافه می کند.

کلر را می توان به صورت قرص، پودر یا مایع به استخر اضافه کرد.

برای استفاده ایمن از کلر، حتماً دستورالعمل های سازنده را دنبال کنید.

از استنشاق بخارات خودداری کنید.

همیشه کلر و سایر مواد شیمیایی استخر را از دسترس کودکان دور نگه دارید.

هرگز انواع مختلف کلر را با هم مخلوط نکنید.

بیش از نیاز خود خرید نکنید زیرا کلر با گذشت زمان اثربخشی خود را از دست می دهد. استخرها معمولاً در کمتر از یک سال به کلر نیاز دارند.

 

چرا استخر به کلر نیاز دارد؟

فواید کلر

 

فواید کلر بسیار زیاد است. بیماری هایی را که مردم به دلیل کمبود آب آشامیدنی سالم با آن مواجه بوده اند و هنوز هم با آن مواجه هستند را در نظر بگیرید تا خود را متقاعد کنید که کلر فواید زیادی دارد. استخرها به کلر نیاز دارند زیرا کلر تنها راه موثر برای تمیز نگه داشتن آب استخر است. حتی استخرهای آب شور نیز به کلر نیاز دارند (آنها فقط خود را می سازند).

 

اگرچه راه های دیگری برای تمیز کردن آب استخر مانند اشعه ماوراء بنفش یا ازن وجود دارد، اما هیچ کدام جایگزین کلر نمی شود. سایر روش‌های درمانی ممکن است آب را قبل از ورود به استخر تمیز کنند، اما پس از قرار گرفتن در استخر، هیچ کاری برای حفظ سلامت آب انجام نمی‌دهند. شناگران دائماً آلاینده های جدیدی را به آب استخر وارد می کنند و تنها کلر می تواند اثرات آلودگی را از آب استخر حذف کند.

 

بدون کلر، باکتری های مضر می توانند باعث عفونت و بیماری شوند. میکروارگانیسم‌های موجود در آب استخر می‌توانند باعث عفونت‌های گوارشی، پوست، گوش، تنفسی، چشمی، عصبی و زخم شوند. با تمام این توضیحات، کلر بلافاصله باکتری ها را از بین نمی برد. بنابراین، بهداشت اولیه همچنان مهم است. همیشه قبل از شنا دوش بگیرید و به یاد داشته باشید که تمام صابون ها، شامپوها و نرم کننده ها را بشویید. بلافاصله بعد از شنا دوباره دوش بگیرید. اگر مشکلات گوارشی دارید به استخر نروید.

 

فروش ویژه کلر آبی دریا

آب استخر چگونه کلر می شود؟

 

ترکیبات مختلف حاوی کلر برای ضدعفونی استخرها از جمله گاز کلر، هیپوکلریت سدیم، هیپوکلریت کلسیم، هیپوکلریت لیتیوم و ایزوسیانورات کلر استفاده می شود. هنگامی که هر یک از این ترکیبات وارد آب می شود، اسید هیپوکلروس آزاد می شود که عامل فعال برای تصفیه و ضد عفونی آب است. کلر استخر به شکل قرص، گرانول یا پودر می باشد. بسته به نوع (پودر، قرص و …) روش کلرزنی نیز متفاوت خواهد بود. فرم پودر شده باید به صورت دستی به آب اضافه شود که تقریباً زمان بر است.

 

معمولا استفاده از قرص ها راحت تر است و راه های مختلفی برای این کار وجود دارد. استفاده از سبد شناور که قرص ها در آن قرار می گیرند و در تماس با آب هستند قابل استفاده است، البته اکیدا توصیه نمی شود. راه بهتر این است که قرص ها را در یک سبد در ورودی استخر قرار دهید. استفاده از سفید کننده های اتوماتیک سریع ترین و بهترین روش ممکن است که البته هزینه بیشتری نسبت به روش های دیگر دارد.

چرا گاهی اوقات استخرها بوی کلر می دهند؟

 

طبیعتا استخرهای سالم و استاندارد نباید بوی مواد شیمیایی و کلر بدهد. استخرها معمولا با این مشکل مواجه هستند اما اگر میزان مواد مصرفی کنترل شود این اتفاق نمی افتد. بوی ناشی از ضدعفونی در استخرها به تنهایی ناشی از کلر نیست، بلکه ناشی از ترکیبات کلروآمین است.

 

کلرآمین ها زمانی تشکیل می شوند که کلر با ترکیبات آمینی که از طریق بزاق و عرق در آب آزاد می شوند ترکیب شود. شوک کلر یا سوپرکلره تنها روشی است که پیوند بین این دو ماده را می شکند.

حد مجاز کلر در استخرها چقدر است؟

 

بر اساس موارد ذکر شده عواملی مانند pH، خواص آب موجود، وجود یا عدم وجود تثبیت کننده ها و … بر میزان کلر مورد استفاده در استخر تاثیر می گذارد. بنابراین مقدار دقیق افزودن به آب باید پس از بررسی نتایج آزمایش آب و مشورت با متخصص محاسبه شود. افزودن این مواد ضد عفونی کننده منجر به تشکیل کلر آزاد در آب می شود که در دوزهای بالا بسیار خطرناک است. مقدار قابل قبول کلر در استخر بین 1 تا 3 پی پی ام است و باید به صورت هفتگی با استفاده از کیت های مخصوص اندازه گیری شود.

 

بر اساس گزارش آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا (EPA)، اثرات این ماده بر بدن در دوزهای مختلف به شرح زیر است:

  •       خارش بینی به مقدار 0.014 تا 0.054 ppm
  •       خارش گلو با دوز 0.04 تا 0.097 ppm
  •       سوزش و خشکی در بینی و گلو و سرفه با دوز 0.06 تا 0.3 ppm
  •       سوزش غشای داخلی پلک و درد بعد از 15 دقیقه با دوز 0.35 تا 0.72 ppm.
  •        تنگی نفس و سردرد در دوزهای بالاتر از 1 ppm.

در پایان

 

وجود آب تمیز و بدون آلودگی در استخرها از بروز بسیاری از مشکلات و بیماری های استخر جلوگیری می کند. یکی از راه های ضدعفونی استخر که از دیرباز مورد توجه عموم بوده و بسیار مورد توجه بوده استفاده از کلر می باشد. استخرهای شنا برای حفظ نظافت و ضدعفونی به دستگاه های کلر، ازن و UV نیاز دارند. تجهیزات استخر آبی دریا این اطمینان را به شما می دهد که آب شما همیشه تمیز و بدون آلودگی خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *