آب استخر

چند روش برای جلوگیری از تبخیر آب استخر

water-evaporation1

تبخیر آب در استخر

 

استخرهای شنا بیش از آنچه فکر می کنید آب از دست می دهند. آنها در یک سال بیش از 100 هزار لیتر آب از دست می دهند. به طور متوسط، استخرها روزانه بیش از 3.5 سانتی متر آب از دست می دهند. آب کم استخر می تواند به دلایل مختلفی از جمله نشتی سیستم فیلتراسیون، خرابی پمپ استخر، مشکل فیلتر استخر ایجاد شود. اما بزرگترین عامل کاهش آب استخر که 70 درصد آب استخر را کاهش می دهد، تبخیر آب استخر است. به عبارت دیگر می توان گفت که به طور طبیعی عامل اصلی هدررفت آب استخر تبخیر است. به خصوص در فصول گرم سال که تبخیر آب در استخر را افزایش می دهد. اما این باعث نمی شود فکر کنید هیچ راهی برای جلوگیری از تبخیر آب استخر وجود ندارد. در این پست ابتدا دلایل تبخیر آب استخر و سپس 5 راه ساده برای جلوگیری از تبخیر آب استخر را به شما خواهیم گفت.

دلایل تبخیر آب استخر

 تبخیر آب استخر

از دلایل اصلی تبخیر آب در استخر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گرمای خشک
  • کمبود رطوبت
  • نور مستقیم خورشید
  • تفاوت دمای آب استخر با محیط استخر

در مناطق گرم و خشک که رطوبت کم است، بیشترین میزان تبخیر و بالعکس در مناطق با رطوبت بالا کمترین میزان تبخیر مشاهده می شود. اما دلیل این امر چیست؟ تبخیر مانند یک اسفنج عمل می کند. بنابراین در مناطق خشک (اسفنج خشک) رطوبت بیشتری نسبت به مناطق مرطوب (اسفنج مرطوب) جذب می شود.

 

اگر استخر شما در معرض نور خورشید باشد و نور خورشید را به طور مداوم دریافت کند، طبیعتا گرمتر از استخر در سایه خواهد بود. به خصوص که اشعه خورشید هم آب استخر و هم محیط اطراف استخر را گرم می کند. این افزایش دمای ناشی از نور خورشید، فرآیند تبخیر طبیعی را تسریع می کند و استخر گرمای اضافی را به صورت بخار آزاد می کند.

 

گاهی اوقات گرما به تنهایی برای تبخیر آب استخر کافی است. آفتاب باشد یا نباشد، اگر دمای محیط و آب استخر متفاوت باشد، تبخیر اجتناب ناپذیر است. مانند خورشید، با گرم شدن آب استخر، استخر گرمای اضافی را به شکل بخار آزاد می کند. مانند حرارت دادن یک قابلمه آب در حال جوش است که به دلیل دمای بالا آب به صورت بخار خارج می شود.

 تبخیر آب استخر

آیا افت سطح آب به دلیل نشتی است یا تبخیر؟

 

اگرچه تبخیر عامل اصلی از دست دادن آب است، اما دلایل دیگری نیز برای از دست دادن آب استخر وجود دارد. از موارد مهم هدررفت آب می توان به نشتی (در استخرها یا لوله ها)، شستشوی بیش از حد فیلتر استخر، استفاده منظم از استخر اشاره کرد. گاهی اوقات تشخیص اینکه آیا با نشتی یا تبخیر استخر سروکار دارید دشوار است. خوشبختانه با یک آزمایش ساده می توانید این مشکل را درک کنید. برای درک این مشکل، می توانید از تست سطل زباله برای یافتن سریع منبع فاضلاب در استخر استفاده کنید. در اینجا نحوه انجام این تست آمده است:

استخر خود را تا سطح میانی کفگیر پر کنید.

یک سطل 5 گالنی را پر کنید تا آب تقریباً 2 اینچ از سطح سطل فاصله داشته باشد.

سطح آب را در سطل علامت بزنید.

سطل را روی پله اول قرار دهید و تا انتهای کم عمق آن بروید.

یا سطل را روی عرشه استخر نزدیک آب قرار دهید.

سطح آب استخر خود را تعیین کنید.

2-3 روز صبر کنید.

اتلاف آب در سطل را اندازه گیری کنید.

اتلاف آب در استخر را اندازه گیری کنید.

اگر این اعداد مطابقت داشته باشند، علت از دست دادن آب تبخیر است.

اگر تلفات آب در استخر شما بیشتر از تلفات آب در سطل باشد، شما دچار نشتی هستید.

 

 

1- استفاده از پوشش خورشیدی

 

دلایل زیادی برای استفاده از پوشش استخر خورشیدی وجود دارد. پوشاندن استخر برای اولین بار تبخیر را تا 75 درصد کاهش می دهد. اما اگر از قبل به اندازه کافی خنک نباشد، راندمان حرارتی را نیز بهبود می بخشد. یک استخر سرپوشیده را می توان به دیگ بسته روی اجاق گاز تشبیه کرد. اگر قابلمه در زمانی که در آن است بجوشد، سریعتر گرم می شود و آب بیشتری در خود نگه می دارد. اما اگر بدون گردن باشد زمان بیشتری طول می کشد تا آب بجوشد و آب بیشتری تبخیر شود. در نتیجه می توان گفت:

 تبخیر آب استخر

از پوشش خورشیدی برای کاهش تبخیر آب استخر، بهبود گرمایش و صرفه جویی در مصرف آب استفاده کنید.

2- استفاده از روکش استخر مایع

 

اگر پول یا بودجه یا شرایط لازم برای خرید روکش استخر را ندارید، می توانید به طور موقت از روکش مایع استفاده کنید. یک پوشش مایع برای افزودن یک لایه محافظ از مواد شیمیایی غیر سمی (ضد آفتاب) به استخر استفاده می شود. این لایه نامرئی از مواد شیمیایی به عنوان یک پوشش عمل می کند و اتلاف حرارت را کاهش می دهد و در نتیجه اتلاف حرارت را کاهش می دهد. اگرچه کارایی این نوع پوشش استخر مانند پوشش خورشیدی نیست، اما به کاهش تبخیر آب تحت فشار استخر کمک می کند. ماندگاری پوشش‌های مایع متفاوت است، برخی از آن‌ها چندین روز دوام می‌آورند در حالی که برخی دیگر فقط یک بار در ماه نیاز به تعویض دارند.

 

 

 

 

3- خنک کردن آب استخر

 

بیشترین تبخیر آب در استخر به دلیل گرم شدن بیش از حد آب است. در نتیجه ساده ترین راه برای این کار سرد نگه داشتن آب استخر است. در بیشتر موارد مهم ترین هدف ما گرم نگه داشتن استخر است اما در هوای گرم خنک سازی استخر بسیار مهم است. زیرا تبخیر طبیعی را به حداقل می رساند. خنک کننده استخر باعث صرفه جویی در مصرف آب، مواد شیمیایی و انرژی می شود. ساده ترین و موثرترین راه برای خنک نگه داشتن آب استخر استفاده از پمپ حرارتی استخر است. در حالی که همه سیستم های گرمایش استخر دارای ویژگی های خنک کننده آب نیستند، برخی از پمپ های حرارتی این ویژگی را دارند. در مقاله خنک کننده آب استخر می توانید با روش های خنک سازی آب استخر بیشتر آشنا شوید. به طور خلاصه، در زیر روش های دیگر خنک سازی آب استخر را به شما می گوییم:

 

فیلتر را در شب (زمانی که هوا خنک تر است) روشن کنید.

آب سرد را با شلنگ اضافه کنید.

یک آب نما نصب کنید.

آبشارها و فواره ها را خاموش کنید.

آبنما استخر آبی دریا

برای کاهش تبخیر آب استخر، آبنما را خاموش کنید. اگرچه آبشارها و فواره ها به زیبایی هر استخری می افزایند، اما با یک ایراد بزرگ روبرو هستند: آنها آب را “هدر می دهند”. از نظر فنی، سطح آب شما را با پخش کردن آن در جریانات جوی و اسپری ها افزایش می دهند. به خصوص مواردی که برخلاف جریان های مداوم، آب به صورت قطره ای در اطراف پخش می شود. هرچه سطح آب در استخر شما بالاتر باشد، سریعتر تبخیر می شود. و بنابراین آنها “آب” را هدر می دهند. بنابراین، اگر می‌خواهید در مصرف آب صرفه‌جویی کنید و از تبخیر آب استخر جلوگیری کنید، بهتر است لوازم و لوازم آرایشی استخر خود را در مواقعی که لازم نیست کنار بگذارید.

4- ایجاد بادگیر (محصور استخر)

 

یک رابطه ساده بین باد و دمای استخر شما وجود دارد:

 

اگر هوا گرم باشد باد با بالا بردن سطح آب در استخر (امواج) و تسریع آن، میزان تبخیر را افزایش می دهد. اما اگر هوا سرد باشد همان باد استخر شما را خنک می کند. اما در اینجا می خواهیم بیان کنیم که جلوگیری از باد باعث کاهش تبخیر می شود. استفاده از محفظه استخر موثرترین راه برای جلوگیری از تماس باد با آب است. اما قیمت بالایی هم دارند. اما می توانید از روش های ساده و ارزان تری مانند استفاده از صفحه نمایش در جلوی استخر، حصار محکم، قرار دادن بوته ها و درختان به عنوان سدی در برابر باد استفاده کنید.

5- استفاده از تراز اتوماتیک

 

تسطیح اتوماتیک خط آب استخر شما را در سطح عالی 24/7 نگه می دارد. همچنین به شما کمک می کند تا به سرعت آب تبخیر شده در استخر را جایگزین کنید. اگر می خواهید با سطح آب استخر خود احساس راحتی کنید و نیازی به صرف زمان و تلاش اضافی نداشته باشید، یک تسطیح اتوماتیک می تواند به شما کمک کند.

در پایان

 

تبخیر همیشه اتفاق می افتد، اما اگر راه حل های ارائه شده در بالا رعایت شود، تبخیر کاهش می یابد و از تبخیر بیش از حد جلوگیری می شود. محدود کردن تبخیر آب استخر با استفاده از روش های مناسب بسیار آسان است. با پوشاندن استخر، جلوگیری از باد، خنک کردن آب استخر و موارد دیگر می توانید از تبخیر آن جلوگیری کرده و در مصرف آب، انرژی و هزینه صرفه جویی کنید. استفاده از لوازم و تجهیزات استخر ی که می توانید از آبی دریا خریداری کنید، طول عمر استخر شما را افزایش می دهد و آب سالم و تمیزی خواهید داشت و تجهیزات شما آسیبی نمی بیند که باعث نشتی و کاهش سطح آب شود. .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *