تجهیزات استخر

آموزش کامل نصب فیلترشنی استخر

فیلتر شنی مگا پول

فیلترهای شنی از دیرباز برای تصفیه آب به عنوان یک روش رایج و موثر استفاده می شده است. کاربرد این دستگاه حذف ذرات معلق در آب با اندازه بیش از 100 میکرون می باشد. از مزیت های دستگاه فیلتر شنی می توان به کارایی و دوام بالا و قیمت پایین آن اشاره کرد. این ویژگی ها باعث می شود که در کاربردهای خانگی و صنعتی به طور گسترده مورد استفاده قرار گیرد. فیلتر شنی شامل یک شیر ورودی و خروجی و نازل هایی است که با ماسه و سیلیس پوشانده شده اند. در این مقاله به نحوه نصب و تعویض فیلتر شنی استخر می پردازیم.

ساختار فیلتر شنی استخر

در طراحی و ساخت فیلتر شنی استخر از لایه های مختلفی استفاده می شود که این لایه ها شامل سیلیس در اندازه های مختلف می باشد. 3 لایه مختلف در ساختار فیلتر شنی استخر مناسب وجود دارد یعنی. لایه بالایی، لایه میانی و لایه پایینی. هر یک از این لایه ها دارای اندازه های متفاوتی هستند که می توان به ترتیب 0.5-1.5 میلی متر، 1.5-3 میلی متر و 3-5 میلی متر برای لایه های بالایی، میانی و پایینی در نظر گرفت. در ساختار فیلتر شنی از ماسه استفاده می شود و این مواد عملکردی مشابه فیلتر دارند و در آن نقش اساسی دارند. به طور معمول، ماسه یک سوم ظرفیت فیلتر شنی استخر را پر می کند تا زمان شستشوی معکوس را افزایش دهد.

مراحل نصب فیلترشنی استخر

فیلتر شنی مگا پول
مراحل نصب فیلتر شنی

در ادامه مقاله می خواهیم نحوه نصب فیلتر شنی استخر را توضیح دهیم.

اول از همه، شما باید ماسه بگیرید. مقدار شن و ماسه مورد نیاز در کاتالوگ سازنده فیلتر آورده شده است.
فیلتر شنی استخر باید بلافاصله بعد از پمپ استخر در مدار گردش آب قرار گیرد. ابتدا آب وارد پمپ می شود. سپس با عبور از فیلتر شنی وارد دستگاه کلر یا کلرساز شده و به استخر باز می گردد. اگر استخر شما دارای سیستم گرمایشی باشد، آب خروجی از فیلتر شنی قبل از ورود به دستگاه کلریناتور به سمت بخاری می رود.
فیلتر شنی استخر بر روی سطح بتنی نصب می شود. باید در نظر داشته باشید که ارتفاع نصب این دستگاه نباید از سطح آب استخر بیشتر از 180 سانتی متر باشد. فیلتر شنی باید نزدیک پمپ و به گونه ای قرار گیرد که اپراتور برای نگهداری و تعمیر آن به شیر چند راهه، خط لوله و خط فاضلاب دسترسی داشته باشد.
اکنون باید فیلتر شنی را قبل از اتصال به سیستم لوله کشی استخر مونتاژ کنید. برای این کار ابتدا رزوه های فشارسنج را با مقداری نوار تفلون بپوشانید. سپس آن را در جهت عقربه های ساعت در جای خود، یعنی روی شیر چند طرفه که اندازه یک چهارم اینچ است، ببندید.
مطمئن شوید که دوشاخه تخلیه را به درستی نصب کرده اید.
حالا مخزن آب را تا نیمه پر کنید. این کار از آسیب دیدن نازل ها و مخزن در هنگام ریختن ماسه در مخزن جلوگیری می کند.

 

لوله و نازل های اتصال را داخل مخزن قرار دهید

در مرحله بعد لوله اتصال و نازل های متصل را داخل مخزن قرار دهید. در اینجا نیازی به نصب شیر چند طرفه روی لوله اتصال نیست. مطمئن شوید که نازل ها به سمت بالا خم شده اند. بنابراین آنها می توانند آنها را از دریچه بالایی به مخزن برسانند. با توجه به شکننده بودن این نازل ها، قبل از قرار دادن آنها در مخزن، از شکستگی آنها اطمینان حاصل کنید.
سپس به چرخاندن نازل ها 90 درجه ادامه دهید. همچنین برای جلوگیری از ورود شن و ماسه به لوله اتصال، قسمت بالای لوله اتصال را به طور موقت بپوشانید.
پکیج فیلتر شنی معمولا دارای یک تکه مقوا است که باید آن را در داخل شیر بالای مخزن قرار دهید تا از ورود شن و ماسه به لوله اتصال جلوگیری شود. در ضمن با این کار ریختن شن و ماسه در مخزن راحتتر خواهد بود.
حالا ماسه را با احتیاط داخل مخزن فیلتر بریزید و مراقب باشید در حین ریختن ماسه لوله اتصال را خم نکنید. نازل ها و لوله اتصال را از جای خود بلند نکنید. زیرا احتمال خم شدن نازل ها به سمت بالا با فشار مجدد به پایین وجود دارد. در نتیجه فرآیند فیلترینگ به درستی انجام نخواهد شد.
در مرحله بعد با استفاده از روان کننده سیلیکونی، O-ring شیر چند طرفه را به آرامی روغن کاری کنید. سپس آن را در جای خود و مقداری از شیر را در گلو قرار دهید.
پس از برداشتن درپوش موقت لوله، شیر چند طرفه را به گونه ای روی مخزن قرار دهید که لوله اتصال در داخل گردن شیر قرار گیرد. همچنین مطمئن شوید که O-ring به درستی قرار گرفته است.
حالا گیره شیر را وصل کنید اما آن را کاملا سفت نکنید تا در انتها کمی بچرخد.
در این مرحله باید ورودی پمپ را با یک شیر چند طرفه به خروجی پمپ استخر متصل کنید. برای انجام این عمل باید آداپتور کولر را با فیلتر به ورودی پمپ منیفولد متصل کنید

.
در مرحله بعد پورت برگشت آب شیر چند طرفه را به خط برگشت آب استخر وصل کنید. در سیستم معمولی این قسمت به کلریناتور متصل می شود و بین آنها از مهره پیچ نگهداری استفاده می شود.
حالا دریچه فاضلاب شیر چند طرفه را به خط فاضلاب وصل کنید. سپس برای محکم کردن شیر در جای خود، گیره آن را با آچار محکم کنید. سپس درپوش محافظ پلاستیکی را روی انتهای رزوه دار پیچ گیره قرار دهید. در نهایت، فیلتر شنی استخر شما آماده راه اندازی است.

نحوه تعویض فیلتر شنی

فیلتر شنی مگا پول
شما باید هر 3 تا 5 سال یکبار شن و ماسه فیلتر شنی استخر خود را تعویض کنید. زیرا احتمال سایش و گرد شدن لبه های تیز ذرات ماسه به مرور زمان وجود دارد. پس از آن، توانایی فیلتر در جذب آلاینده ها نیز کاهش می یابد. اگر نیاز به تعویض ماسه فیلتر داشته باشید، به احتمال زیاد متوجه خواهید شد که آب استخر شما به اندازه کافی تمیز نیست. در مقاله های بعدی نحوه تعویض شن و ماسه روی فیلتر شنی را شرح می دهیم.

جمعبندی

در این مقاله در مورد نحوه نصب فیلتر شنی استخر صحبت کردیم. به یاد داشته باشید که برای استفاده از این فیلتر تصفیه آب استخر، نکات و مراحل نصب باید به درستی رعایت شود. برای مشاهده عملکرد بهینه این دستگاه در سیستم تصفیه آب و سایر تجهیزات استخر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *