استخر, ساخت استخر

استاندارد های ساخت استخر خانگی

استخر-خانگی

امروزه بسیاری از خانه های لوکس و مجلل فضایی را برای ساخت استخر خانگی در نظر میگیرند. استخر خانگی علاوه بر زیبایی و جذابیتی که به خانه ای شما می دهد به عنوان محل برای سرگرمی و حتی انجام ورزش های آبی نیز استفاده می شود.

داشتن یک استخر خانگی مزایای زیادی به همراه داره و هر زمان و هر لحظه از روز که بخواهید، می توانید به شنا و آب تنی اقدام کنید و دیگر نیازی نیست به استخرهای عمومی مراجعه کنید. مخصوصا در این ایام کرونا که اکثر استخر های عمومی تعطیل شده اند، داشتن یک استخر خانگی مزیت بسیار بزرگی محسوب می شود.

استخرهای خانگی را به دو صورت سرپوشیده و روباز ، بسته به مکان و فضای در دسترس و بودجه ی موردنظر ما طراحی و ساخته می شوند. پس اولین قدم در طراحی ساخت استخر خانگی، در نظر گرفتن بودجه و مکان مناسب برای ساخت است. پس بهترین راه برای ساخت یک استخرخانگی استاندار و مناسب، مراجعه و مشورت با شرکت های مطرح مشاور ساخت استخر است.

استخر-خانگی

نکات و استاندارد های مربوط به ابعاد استخر:

اول از همه باید به مکان و محلی که قرار است استخر را بسازیم توجه کنیم و سپس متناسب با فضای در دسترس مطابق با استاندارهای جهانی، اندازه ی  استخر خود را به کمک تیم مشاور در نظر بگیرید، به گونه ای که مانع از عبور و مرور و یا آسیب جدی به ساختمان نشود.

استخرها به شکل های متفاوتی ساخته می شوند ولی خب متداول ترین شکل ساخت استخر به صورت مستطیلی است که ما هم مطابق با آن استاندار ها در نظر گرفته ایم.

سه پارامتر کلیدی که در ابعاد استخرهای خانگی موثر هستند شامل طول، عرض و ارتفاع می باشند. که برای هر یک استانداردی در نظر گرفته شده که متناسب با فضای در دسترس، نوع استخر و نوع استفاده می تواند متغیر باشد.

به طور میانگین طول استاندار استخرهای شنا طول های ۱۲، ۲۵ و ۵۰ متری می باشد که برای استخرهای خانگی معمولا بین ۱۲ متر و یا حتی در بعضی خانه باغ ها ۲۵ متر در نظر گرفته می شود و هم چنین برای استخر های آپارتمانی که فضای کمتری در دسترس از از طول متدوال  ۸ متر استفاده می‌شود.

مورد بعدی عرض استخر خانگی است. عرض استاندار استخر های شنا معمولا بین ۱۰ تا ۵۰ متر هست ولی در استخر های خانگی ویلایی و حیاط دار این عدد بین ۴ الی ۶ متر می باشد. عرض استخر در خانه های کوچکتر و آپارتمانی خیلی کمتر و در حدود ۲ تا ۴ متر نیز در نظر گرفته می‌شود، با توجه به فضای محدودی که در اختیار داریم.

عمق استخرهای خانگی هم متناسب با نوع استفاده و طول و عرض استخر می تواند متغیر باشد ولی به طور معمول در استخرهای خانگی ۱ الی ۲ متر در نظر گرفته می شود. برای خانه های بزرگ معمولا از عمق یک متر شروع می‌کنند و در بعضی نقاط ممکن است این عدد به ۲.۵ متر هم برسد ولی در استخر های آپارتمانی به صورت استاندارد و ضوابط آتش نشانی برای عمق استخر، عمق حداکثر ۱.۵ متر در نظر گرفته می‌شود.

به طور مثال برای طراحی یک استخر خانگی کودک، ابعاد ۳×۳ جهت نجات سریع کودک و عمق ۶۰ تا ۸۰ سانتی در نظر می گیرند و یا برای استخرخانگی سرپوشیده، ابعاد ۴×۱۰ و عمق حداکثر ۱۵۰ سانتی متر در نظر میگیرند.

استخر-خانگی

محل مناسب استخر خانگی :

مورد دوم در طراحی استخر های خانگی بحث محل و مکان ساخت استخر است که باید یک سری نکات و استاندارد های لازم را داشته باشد.

باد:

اگر استخر از نوع روباز خانگی باشد معمولا در محلی قرار می دهند که میزان وزش باد حداقل باشد. وزش باد در فصول سرد هم باعث سردی بدن شناگر و ایجاد لرز در بدن شناگر می شود و هم تا حدی باعث تبخیر سطح آب می‌شود. پس بهتر است استخر ها رو در محلی که میزان وزش باد کمتر است قرار دهیم و یا از پوشش های اطراف استخر استفاده کنیم تا مانع از وزش باد شود.

درخت:

وجود درخت های بزرگ با ریشه های در اطراف استخر بسیار اثرات مخربی دارد. ریشه ی این درختان می تواند باعث آسیب دیدن تاسیسات استخر شود و هم چنین مانع از تابش مستقیم نور خوشید می شوند. علاوه بر آن ریزش برگ های این درختان باعث پوشیدگی و آلودگی سطح آب استخر می شود.

نور خورشید:

بهتر از استخرها رو در محلی قرار دهیم که تابش نور خورشید مناسب باشد، زیرا نور خورشید باعث گرم ماندن آب استخر می شود و میزان انرژی کمتری جهت گرم کردن آب استخر صرف می شود.

استخر-خانگی

فضای دید مناسب:

معمولا توصیه می شود استخرها در محل هایی که دید مناسب کافی نسبت به سایر نقاط خانه مثل آشپزخانه و یا فضای وروی خانه دارند، قرار دهید تا نسبت به کودکان خود نظارت کامل داشته باشید.

محیط اطراف:

توجه به این نکته که باید محیط اطراف استخر به گونه ای باشد که امکان رفت و آمد و یا استراحت وجود داشته باشد و مانع از عبور و مرور افراد نشود، همچنین یک سری موارد مرتبط با دمای آب، هوا و رطوبت نسبی هم وجود دارد که باید رعایت شود.

شکل و طراحی استخر خانگی:

همانطور که در بخش بالایی توضیح داده شد، متداول ترین شکل استخر استخر خانگی، مستطیلی شکل است. معمولا قسمت ابتدایی کم عمق تر و هر چی جلوتر می‌رویم عمیق تر می شود. البته در طراحی های جدید و مدرن از شکل های هندسی نامتقارن و پیشرفته تری هم جهت     استفاده می شود.

همچنین متناسب با کاربری که قرار است از استخر استفاده کند این طراحی می‌تواند متفاوت باشد مثلا استخر جهت استفاده کودکان و یا افراد سن بالا ساخته می شود.

توجه به دیزاین و دکوراسیون دیواره های استخر هم بسیار مهم است و می توانید به کمک مشاور طراحی ظاهری جذاب و شیک برای استخر خود در نظر بگیرید.

 هزینه ساخت استخر خانگی:

استخر های خانگی هزینه ی پایه ای ندارند چون خیلی از پارامترها مستقیما بر قیمت تمام شده استخر تاثیر گذارند. از جمله مواردی که می شود اشاره کرد: روباز و سرپوشیده بودن، محل احداث، میزان تجهیزات، ابعاد، نوع سازه، نوع سیستم تصفیه، پیچیدگی تاسیسات، متریال مورد استفاده و….. می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *