سونا

طراحی و ساخت سونا خشک

ساخت و طراحی اتاق سونا از دوران یونان باستان وجود داشته است . سونا اتاقک هایی با دمای بالا و رطوبت هستند که باعث عرق کردن فرد و دفع سموم از بدن می شود. سونا در کشورها و فرهنگ های مختلف به اسم های متنوعی نامیده می شوند برای مثال در روسیه به Russian Bath معروف است و یا در خاورمیانه به Hammam  معروف شده است. سونا یا همان حمام بخار نیازمند طراحی ویژه و تخصصی است که برای ساخت آن باید با یک تیم مهندسی حرفه ای در ارتباط باشید.

به طور کلی سونا را می توانیم به دو دسته ی کلی سونا خشک و بخار تقسیم کنیم. البته با توجه به محبوبیت سونا خشک، هرگاه واژه سونا به تنهایی به کار رفت منظور همان سونا خشک است.

سونا خشک:

طراحی و ساخت سونا خشک:

سونا خشک اتاقک یا کلبه ی چوبی است که دمای این اتاقک ها بسیار بالا و رطوبت کم است. رطوبت کم این اتاقک ها باعث تحمل دمای بالا آن برای فردی که درون اتاق هست، می شود.

ساخت سونا خشک بر اساس نیاز های ساکنین ساختمان انجام می گیرد، گاه ممکن است یک مجموعه استخر سونا بخار را در خود جای داده باشد و از سونای خشک خبری نباشد و بالعکس این قضیه نیز به وضوح قابل مشاهده می باشد، دلیل استفاده بیشتر از سونا خشک آلودگی کمتر و نگهداری آسان تر می باشد.

اگر قصد ساخت یکی از سونا ها را در ساختمان خود داشتید برحسب نیاز که شامل افزایش کیفیت پوست می شود از سونای بخار می توانید استفاده کنید و اگر نیاز شما از نظر ایجاد یک حس آرامش و بهبود شرایط جسمانی باشد پیشنهاد ما ساخت سونا خشک می باشد.

طراحی سونا خشک:

طراحی بخش های نشیمن، هیتر (منبع گرمایش سونا خشک) و نورپردازی سونا خشک یکی از مهمترین مراحل ساخت سونای خشک می باشد، تعیین نوع متریال اطراف هیتر سونا خشک، متریالی که جهت پوشاندن اطراف هیتر سونا خشک استفاده می شود حتما از نوع نسوز انتخاب گردد زیرا حرارت هیتر سونا خشک بسیار زیاد می باشد و در صورت قرار دادن هیتر بدون اجرای متریال نسوز اطراف آن می توان یک آتش سوزی را گمان زد.

در سونا خشک هایی با ابعاد کوچک تر از استاندارد (درج شده در ادامه ی مقاله) می توان با یک طراحی  مناسب فضای بزرگتری را به ارمغان آورد.

ایجاد طرح های نور در سقف سونا چه نور های مخفی و چه نور های نمایان می تواند تاثیر بسیار زیادی بر جذابیت سونا بگذارد، همچنین نور های بخش سکو ها، تکیه گاه ها و نور های اصلی که توسط کاور چوبی پوشیده می شوند، نیازمند جانمایی دقیق و متناسب با دیگر بخش های سونا خشک می باشد.

سکوی سونا خشک می تواند به صورت یک پله، دو پله و حتی سه پله اجرا گردد که عامل ارتفاع موجب محدودیت در تعداد سکو ها می شود.

پوشش کف سونا خشک عمدتا از چوب پوشانده می شود اما می توان از متریال دیگری نیز بهره جست مانند آجر، سنگ و سرامیک که هر کدام بر اساس طرح های مختلفی همخوانی با فضای سونا به وجود می آورند.

 طراحی و ساخت سونا خشک:

ضوابط سونا خشک:

ابعاد اتاق سونا :

اتاق سونا دارای ابعاد ثابتی نمی باشند ولی به طور معمولا طول نمیکت ها به ازای هر فرد دومتر در نظر میگیریم که به راحتی بتواند دراز بکشد،ارتفاع این اتاقک ها نیز تقریبا برابر 2.13 متر معادل in84 است. به طور مثال برای 3 تا 5 نفر اتاقی با ابعاد ۲×۳ متر تا ۴×۴ متر در نظر می گیرند.

چوب مناسب اتاق سونا خشک:

برای پوشش کف و بدنه اتاقک ها از چوب های مخصوصی  استفاده می شود. از اصلی ترین دلایل استفاده از چوب ایجاد حس گرما، ظرفیت گرمایی بالای چوب انتقال پایین حرارت آن است .

از مهم ترین ویژگی های این چوب ها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • مقاومت بالا نسبت به رطوبت و پوسیدگی
  • عدم پیچیدگی در اثر حرارت بالا( گره و تراکم کمتر)
  • بدون رنگ و پوشش
  • دارای صمغ کم و ناچیز

مناسب ترین چوب های جهت پوشش کف و دیواره های سونا چوب درخت سدر، صنوبر و چوب نمدار است.

مراحل ساخت سونا خشک :

  1. گام اول ساخت اتاقک سیمانی با کمترین ابعاد مورد نیاز برای جلوگیری از هدر رفت گرما
  2. گام دوم چوبکاری اتاقک سونا است که در سه مرحله انجام می شود :
  • شاسی کاری
  • عایق کاری
  • چوب کاری

چوب ها باید دارای ویژگی های منحصر به فرد گفته شد در بالا باشد.

  1. گام سوم رنگ آمیزی چوب هاست. برای اینکار معمولا از سیلرکیلر استفاده می کنند.
  2. گام چهارم نصب هیتر یا همان کوره سونا است. از هیتر به عنوان قلب سونا خشک یاد می شود. یک کوره با کیفیت در مدت زمان 30 تا 45 دقیقه سونا را به دمای مورد نظر ما می رساند.کوره ها در سه دسته ی گازی، برقی و مادون قرمز هستند.

انواع هیتر سونا خشک

گرمکن برقی : با استفاده از المنت های برقی گرما تولید می کنند.دسترسی آسان و تمیزی این گرمکن ها مورد توجه هست ولی گرانی این انرژی باعث شده است از دیگر گرمکن ها استفاده شود .

گرمکن گازی : با استفاده از سوخت های فسیلی باعث گرمایش می شود. معمولا به شکل مکعب مستطیل و یا استوانه ای می باشد.مجهز به یک لوله ورود سوخت و یک دودکش است که در اتاقک نصب می شوند.

گرمکن مادون قرمز : تشعشع گرما به بدن افراد منتقل می شود. مدت زمان مورد نیاز بین 5 تا 10 دقیقه است.معمولا بر روی دیواره ها و یا زیر نیمکت ها نصب می شوند.

اخرین گام نصب سایر تجهیزات و وسایل تزئینی و نورپردازی می باشد.

مزایای استفاده از سونا خشک :

از جمله مزایای سونا می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  1. دفع سموم بدن از راه عرق
  2. کاهش استرس
  3. کمک به جوانی و تراوت پوست
  4. بهبود گردش خون
  5. کاهش وزن بدن
  6. بالا بردن سیستم ایمنی

طراحی و ساخت سونا خشک:

هزینه ساخت استخر سونا خشک :

اغلب هزینه ساخت اتاق سونا بر اساس نوع چوب و میزان چوب مورد استفاده است و مابقی هزینه براساس ابعاد آن، نوع هیتر و تعداد هیتر مورد نیاز است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *