استخر, استخر وینیلی

استخر وینیلی چیست؟

استخر وینیلی

همانطور که میدانید استخرهای خانگی دارای چند دسته بودند که یکی از آن ها استخرهای وینیلی بود.

این استخر ها نسبت به استخر های بتنی و فایبرگلاس کم هزینه تر هستند ولی دوام کمتری دارند، همه این موارد به این دلیل هست  که ما در برهه ای زندگی میکنیم  که مدیریت هزینه و زمان اجرای فعالیت ها بسیار حائز اهمیت هست، پس راهکار هایی هم برای موفقیت در این مسیر که بر عهده ی همه ی ما هست وجود دارد.

استخر وینیلی

در این مقاله ما سعی می‌کنیم هر چیزی که درمورد استخرهای وینیلی وجود دارد رو خدمتتون ارئه بدیم.

اولین بخش از یک استخر وینیلی تشریح متریال وینیل هست تا زمانی که اطلاعات کافی از این متریال را در اختیار نداشته باشید نمی توان در رابطه با مزیت ها و خصوصیات این آستر نظری اعلام کرد، پس اولین گام شرایط و ویژگی وینیل رو خواهیم داشت.

وینیل چیست؟

وینیل (vinyl)  یک مولکول اتیلن که یک اتم هیدروژن از آن جدا شده باشد، تعریف می‌شود. ترکیبات شامل گروه وینیل به ترکیبات وینیلی معروف هستند. نمونه معروف و پر کاربرد این ترکیبات پلی وینیل کلرید است.

تولید وینیل نیازمند یک فرایند اتوماتیک به همراه تکنولوژی بالا می باشد. همچنین ضایعات وینیل قابل بازیافت می باشد که تاثیر بسزایی در محیط زیست خواهد گذاشت.

وینیل برابر سایر مصالح مورد استفاده در ساخت ساختمان دوام قابل قبولی را داراست. برای مثال پوشش مورد استفاده در بام یک ساختمان در صورتی که تنها از یک لایه تشکیل شده باشد بیشتر از ۳۰ سال دوام خواهد آورد.

استخر وینیلی

وینیل بهترین انتخاب برای پوشش کف‌ها و پوشاندن دیوارها، استخرها بخصوص در محل‌های پر رفت و آمدی همچون مراکز بهداشتی است.

استفاده از وینیل به دلیل کیفیت سطح تمام شده ی بدنه ی استخر و همچنین هزینه ی مقرون به صرفه با تولید داخل آن می تواند یکی از گزینه های مناسب جهت کنترل هزینه های ساخت استخر شود.

وینیل یک نوع پلاستیک آستری انعطاف پذیر است که بعد از مرحله بتن ریزی و خشک شدن بتن روی کف و دیواره های استخر قرار می‌دهند و به عنوان آببند، مانع از نفوذ آب به داخل زمین شوند که نسبت به سرامیک کاری کم هزینه تر و سریع تر نیز هست و هم چنین تنوع رنگ، مدل و الگوهای مختلف این روکش ها سبب جذابیتشان شده است.

یک استخر وینیلی طراحی کنید:

جهت ساخت هر نوع استخر در اولین گام نیازمند طراحی محل جانمایی، تعیین ابعاد و عمق و دومین گام طراحی تاسیسات با احتساب شرایط پروژه می باشد. طراحی یک استخر وینیلی نیز نیازمند تعیین یک سری شرایط اجرا می باشد و روند ساخت آن کمی متفاوت تر از استخر هایی است که به طور معمول ساخته می شوند.

طراحی سازه استخر، طراحی تاسیسات و … از پیش نیاز های ساخت استخر می باشد که با یک مشاوره صحیح می توان بهترین  مقرون به صرفه ترین طرح را در انتخاب نمود.

در زمان طراحی استخر وینیلی سعی کنید روکش هایی را انتخاب نمایید که دارای ضخامت مناسب باشند، طرح و رنگ روکش نیز بسیار حائز اهمیت می باشد.

رنگ های روشن مانند سفید و آبی کمرنگ بیشترین زیبایی را برای استخر شما فراهم خواهند کرد، همچنین رنگ های تیره مانند طرح سرامیک مینیاتوری (سرامیک استخر) به صورت متعدد در استخر ها نصب می گردد.

تا حد امکان از نصب تجهیزاتی از قبیل اندلسپول و ماساژور کف استخر خودداری شود، زیرا باعث می شود بافت وینیل در دراز مدت دچار آسیب گردد.

 طول عمر و کارایی استخر وینیلی:

اولین موضوعی که می تونه ذهن شما رو درگیر خودش کنه، بحث طول عمر این روکش های وینیلی نصب شده در استخر ها هست که باید هر چند سال یکبار تعويض شوند. معمولا طول عمر این روکش ها بین 5 تا 10 سال هست که خب بسته به میزان استفاده از استخر، نوع نگهداری و رسیدگی و کنترل مواد شیمایی و غلیایی موجود در آب میتونه متفاوت باشه. ترک خوردگی های جزئی رو میشه به راحتی تعمیر کرد و نیازی به تعویض روکش ها نیستش ولی بعضی أوقات آسیب های جدی وارد میشود که ممکن است به دلیل استفاده مواد شیمایی قوی باشد و مجبور به تعویض روکش ها بشوید.

بهتر این هستش که از روکش های ونیلی ضخیم استفاده کنید، چون هم مقاومت بالاتری دارند و هم طول عمر بیشتر، ولی خب مقداری هزینه ی اولیه ساخت استخر شما افزایش خواهد یافت.

روش نصب روکش وینیل:

روکش های وینیل در ابعاد مختلف به بازار عرضه می شوند، قبل از نصب روکش وینیل می بایست سطحی تا حد امکان صیقلی را فراهم نماییم. این روکش پس از اجرای سازه ی استخر و تاسیسات آن نصب خواهد شد. بر روی بتن یا سطح داخلی استخر نیاز به اجرای سطح سیمانی داریم تا روکش در معرض آسیب قرار نگیرد، پس از سیمانکاری (ماهیچه در کنج های استخر محل تقاطع کف و دیواره ها فراموش نشود) و خشک شدن سطوح یک لایه ابری مانند بر روی دیواره ها قرار می دهیم، این لایه حدود ۱ الی ۲ سانتی متر ضخامت خواهد داشت (سعی شود همپوشانی افتاق نیافتد)، سپس روکش وینیل را از یک سمت استخر بر روی بدنه قرار می دهیم و آن را تنظیم می کنیم، سپس در اطراف استخر خارج از کاسه استخر به بدنه توسط قاب مخصوص و پیچ و مهره متصل خواهد شد، و پس از نصب کامل و مقاوم کردن اطراف لوله های خروجی و ورودی از نظر آب بندی، توسط دستگاه مکش هوای موجود در پشت روکش (مابین روکش و لایه محافظ) روکش را بر روی بدنه ثابت می کنیم، حال علاوه بر افزایش زیبایی استخر، آب بندی را نیز انجام داده ایم.

استخر وینیلی

زمان تعویض روکش وینیل استخر:

از جمله نشانه های نیاز به تعویض روکش وینیلی، مشاهده نشتی در استخر و یا در اثر عدم استفاده از استخر روکش ها در برابر خورشید قرار گرفته و ترک هایی در سطح آنها ظاهر شود که ناشی از خشک شدن می باشد و غیر قابل استفاده بودن روکش را به ما متذکر می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *