دسته‌بندی نشده

کلرزن نمکی چیست؟

کلر-زن-نمکی

امروزه استفاده از کلرزن های نمکی به جای کلرزن های معمولی بسیار رایج شده است. به کمک این کلرزن ها دیگر نیازی به وارد کردن مواد شیمایی و سمی به استخر نیست.

قبل از استفاده مقداری نمک به اندازه ای که آب مزه شوری ندهد  به آب اضافه میکنیم. این کلرزن ها دارای چند الکترود هستند که با عبور آب حاوی نمک از درون این فیلترها، نمک تجزیه می شود و ترکیبات کلر آزاد می شوند. مزیتی که کلرزن های نمکی نسبت به کلرزن های معمولی دارند، این است که دیگر نیازی به تزریق کلر به صورت دستی نداریم و کلری که در کلرزن های نمکی تولید می شوند کیفیت بالاتری دارند و هم چنین دیگر خبری از بو و خارش پوست و دیگر اثرات منفی کلر معمولی نخواهد بود.

علاوه بر آن شما رو از شر قرص کلر و پودر کلر بی نیاز می کند.این کلرزن ها خودشان عمل شوک کلر را نیز انجام می دهند.

کلر-زن-نمکی

مزیت ها و معایب کلر زن نمکی :

علاوه بر مزیتی هایی مثل بی نیازی از خرید کلر، نداشتن بو، جلوگیری از قرمزی چشم و خارش پوست که کلرزن نمکی دارد، یک سری معایب هم دارند که به شرح زیر است :

استفاده از کلرزن های نمکی باعث افزایش PH آب می شوند که باید به صورت هفتگی کنترل شود تا از حد مجاز عبور نکند.

وجود تجهیزات و قطعات بیشتر در این کلرزن ها ممکن است هزینه تعمیرات ما را افزایش دهند.

در صورتی که غلطت نمک اضافه شده بیشتر از حد مجاز باشد ممکن است باعث خوردگی در بعضی قطعات استخر شوند.

 

نحوه عملکرد کلر زن نمکی:

این کلرزن ها عملکرد بسیار ساده ای دارند به نحوی که با عبود نمک از درون فیلتر ها، الکترود ها نمک (NaCl) را به هیپوکلرید سدیم (NaOcl) تبدیل می‌کنند.

 

مقایسه کلرزنی سنتی و کلر زن نمکی اتوماتیک

کلر عموما در استخرهای سنتی به صورت قرص و گرانول به آب استخر اضافه می شود. کلر در استخرهای سنتی به صورت ترکیب کلر آزاد و کلرآمین می باشد.

کلر آزاد جهت تصفیه کامل آب استفاده می گردد، اما کلرآمین از ترکیب نمودن کلر آزاد و آب ایجاد می شود. اما کلرامین باعث می شود آب استخر بوی نامطبوعی از خود خارج نماید و پوست بدن تحریک شود و نسبت به کلرآمین واکنش دهد. دلیل این اتفاقات عدم اطلع از مقدار دقیق کلر مورد نیاز آب استخر می باشد، اما در استخر های مجهز به سیستم کلر زنی اتوماتیک نمکی، با استفاده از دستگاه های کنترل کننده میزان اسیدی و کلر آب مدام در حال بررسی می باشد و دستگاه وظیفه کنترل را بر عهده خواهد داشت. تنها کنترل میزان نمک در استخر های مجهز به کلرزن نمکی توسط انسان آن هم به صورت مرتبه ای ریخته می شود تا بتوان پایدارسازی اسیدی و کلر آب را رقم زد.

با توجه به پیشرفت تکنولوژی استفاده از دستگاه های کنترل و ضدعفونی کننده آب استخر یکی از بهترین دست یافت های محققان می باشد، چرا که با تنطیم چند آیتم در استخر می توان پاکیزگی آب را تا حد مناسب جهت پوست بدن فراهم نمود و بدون استرس از استخر استفاده کرد.

نحوه ی نصب و راه اندازی کلرزن نمکی :

جهت نصب این کلرزن ها با متخصصین تاسیسات مشورت نمائید و در صورت نیاز تحت نظارت آن ها اقدام به نصب کلرزن کنید.

پس از نصب کلرزن های نمکی، نمک مورد نیاز را به آب استخر اضافه میکنیم. مراحل اضافه کردن نمک به آب به شرح زیر است:

مقدار نمک مورد نیاز را اندازه میگیریم. میزان نمک با توجه به حجم استخر ما متغیر است. ابتدا میزان نمک آب را اندازه میگیریم و سپس مقدار نمک مورد نیاز را اضافه میکنیم.

قبل از اضافه کردن نمک، کلرزن را خاموش کنید و در حالیکه پمپ استخر روشن است نمک را به صورت یکنواخت روی سطح استخر می پاشیم. سپس به مدت 24 ساعت زمان می دهیم تا نمک ها حل شوند.

قبل از روشن کردن کلرزن از تعادل شیمایی آب استخر اطمینان پیدا کنید. میزان کلر آزاد باید بین یک تا سه ppm باشد.

بعد از نصب و راه اندازی کلرزن نمکی، پارمترهای شیمیایی آب را مجدد اندازه گیری میکنیم.

کلر-زن-نمکی

محل نصب  کلرزن نمکی:

کلرزن نمکی هم مانند کلرزن های معمولی در مرحله آخر سیستم تصفیه و قبل از ورود مجدد آب به استخر نصب می شوند.

این محل در تصفیه خانه می باشد و مدار کلرزن نمکی مستقیما با مدار تصفیه آب درگیر خواهد بود.

قیمت و هزینه کلرزن نمکی:

این کلرزن ها به دلیل پیشرفته بودن قیمت بالاتری نسبت به کلرزن های عادی دارند. در عوض این کلرزن ها هزینه ی نصب و راه اندازی کمی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *