استخر

جلبک و رطوبت در استخر

جلبک استخر

جلبک و رطوبت در استخر یکی از شایع‌ترین مشکلات صاحبان استخر است لکه ‌هایی سیاه رنگ، بد ترکیب و وحشتناکی که در استخر نمایان می‌شوند. جلبک‌ های سیاه اغلب در دیواره وکف استخر رشد می‌کنند.

دلایل ایجاد این جلبک ‌ها در آب استخر چه می‌تواند باشد؟

  1. مشکل در چرخش آب استخر
  2. کمبود کلر در آب استخر
  3. وجود آفتاب

برای ازبین بردن جلبک ‌های موجود در آب استخر و شفاف کردن آب استخر دو راه حل وجود دارد ممکن است با جاروب کردن و کلر از بین بروند اما درصورتی‌که این راه حل به خوبی عمل نکرد ناچارا باید آب استخر را خالی نمود و سپس می‌توان به روش‌های زیر اقدام نمود:

راهکار حل مسئله:

1- با کمک یک فرچه جلبک‌های کف و دیواره‌های استخر را جدا می‌کنیم.

2- همچنین به‌وسیله یک جاروب استخر جلبک های شناور در آب استخر را بیرون می‌آوریم.

3- پمپ تصفیه باید روشن باشد.

4- از شوک کلر استفاده می‌کنیم.

جلبک استخر

شوک کلر:

همانطور که در مباحث قبلی عنوان کردیم مقدار کلر در آب استخر  (1-3) ppm می‌باشد؛ برای از بین بردن جلبک‌ها در شوک کلر این مقدار را به ( 10 ) ppm می‌رسانیم که باید همزمان با آن موارد زیر مورد توجه قرار گیرد.

الف- کسی در استخر نباشد.

ب- پمپ تصفیه استخر روشن باشد

ج- مقداری پودر کلر را (کلراین ) را با آب در یک سطل مجزا مخلوط کنیم.

د- محلول آماده شده را در اطراف استخر بریزیم.

ه- مقدار کلر اندازه گرفته شود اگر به مقدار مورد نظر رسید کافی‌ست.

ی-به مدت 24 ساعت اجازه داده شود تا آب استخر چرخش داشته باشد.

ن- سپس از استخر نمونه برداشته و اگر مقدار کلر در شرایط نرمال بود استخر مورد استفاده گیرد.

رطوبت هوای استخر و کنترل آن

کنترل رطوبت موجودی که در هوای استخرهای سرپوشیده است و باید به میزان استاندارد باشد که خود یکی از دغدغه ‌های مهم و اصلی طراحان استخر، سازندگان و مجریان طرح و پیمانکاران استخر، صاحبان، مسئولین حفاظت و نگهداری استخر و استفاده کنندگان بوده است. چراکه عدم توجه به رطوبت هوای بالای استخر و همچنین رطوبت پایین آن باعث ایجاد مشکلات بسیاری خواهد شد. اگر میزان رطوبت موجود در هوای استخر پایین‌تر از حد مجاز باشد باعث می‌شود که مقدار زیادی از رطوبت بدن تبخیر شود و این تبخیر از حد معمول افزایش می‌یابد؛ بنابراین با تبخیر بیش‌از اندازه مقدار آب بدن از سطح پوست شناگران باعث ایجاد حس ناخوشایند سرما در شناگران می‌گردد، همچنین اگر میزان رطوبت از حد مجاز بیش‌تر باشد باعث ایجاد زنگ ‌زدگی و زنگ ‌خوردگی در تاسیسات فلزی، تقطیر آب روی سطوح، تخریب مصالح و سطوح، نم ‌گرفتن دیواره‌ ها و سقف استخر و ایجاد بستری مناسب برای رشد انواع مختلفی از قارچ‌ ها و کپک ‌ها در قسمت‌های مختلف استخر می‌گردد. میزان رطوبت استاندارد هوای محیط استخر ها بین 50 درصد تا 60 درصد است.

در گذشته طراحان و مجریان استخرها برای کاهش و پایین آوردن رطوبت هوای محیط استخر از فن‌ های مکنده برای خروج هوای استخراستفاده می‌کردند و برای گرم کردن هوای ورودی جایگزین هوای خروجی از هیتر گرم‌کننده استفاده می‌کردند، اما این عمل همواره دارای مشکلات مختلفی بوده است، از جمله مصرف زیاد انرژی با راندمان پایین و نوسان در میزان رطوبت هوای داخل استخر می باشد.

امروزه با پیشرفت علم، طراحان استخرها در جستجوی روش ‌های جدید و نوینی برای نگهداشتن رطوبت در حد استاندارد خود و همچنین کاهش هزینه‌ها و مصرف انرژی کمتر هستند. چراکه صرفه‌ جویی و کاهش میزان رطوبت و نگه داشتن آن در حد استاندارد نه تنها باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود ، بلکه از زنگ زدگی تاسیسات فلزی نیز جلوگیری می‌کند و سبب افزایش طول عمر آن‌ها نیز می‌شود، و از رشد انواع قارچ ‌ها و کپک ‌ها در قسمت‌های مختلف استخر که همواره از مشکلات و شکایت‌های همیشگی دارندگان استخر بوده، جلوگیری خواهد کرد و درمجموع هزینه‌های تعمیرات ونگهداری آن‌ها بی‌نهایت کاهش پیدا می‌کند.

همانطور که گفته شد زمانی‌که دمای هوای استخر پایین ‌تر از دمای آب استخر باشد باعث افزایش سرعت تبخیر آب از سطح پوست شناگران شده و احساس سرما در آن‌ها ایجاد می‌شود ، از این ‌رو همواره باید دمای هوای محیط استخر بالاتر از دمای آب استخر باشد. گذاشتن یک رطوبت ‌گیر مناسب در استخر باعث ایجاد تعادل در میزان دمای هوای استخر و آب استخر می‌شود و خود بهترین دما ممکن را برای شنای، شناگران ایجاد می کند.

دمای استاندارد آب استخر بین 28 تا 29 درجه سانتی گراد (82 تا 84 درجه فارنهایت) است که این مقدار برای استخرهای مختلف به مقدار جزئی متفاوت خواهد بود.

رطوبت نسبی مناسب و استاندارد استخر در حالت بین 50 تا 60 درصد است همچنین دمای هوای استخر همیشه باید 2 درجه گرمتر از دمای آب استخر باشد.

گاهی ممکن است مسئولان نگهداری استخرها دمای آب استخر را بیشتر از دمای هوای محیط استخر تنظیم کنند و اینگونه رطوبت نسبی محیط استخر را بالا ببرند که سبب به ‌هم زدن عملکرد دستگاه رطوبت‌گیر استخر می‌شود که در چنین شرایطی شناگران دچار مشکل می‌شوند، در حالی‌که این عمل کاملا اشتباه است. برای ذکر نمونه با افزایش دمای آب استخر به میزان 2 درجه سانتی‌گراد و همچنین کاهش دمای محیط استخر به میزان 1 درجه سانتی‌گراد نرخ تبخیر آب به میزان 43 درصد افزایش پیدا می‌کند که نشان دهنده اهمیت و حساسیت تعیین دقیق دمای هوای محیط استخر و آب استخر و مقدار رطوبت موجود در هوای محیط استخر است که تا چه اندازه مهم و قابل توجه می‌باشد.

جلبک استخر

رطوبت گیر مکانیکی

رطوبت‌گیر های مکانیکی از معمول ‌ترین روش‌ها برای تنطیم رطوبت استخرها مورد استفاده قرار می‌گیرد. شیوه کار رطوبت ‌گیرهای مکانیکی بر طبق فرایند ترمودینامیکی (پمپ حرارتی) است. این نوع رطوبت‌گیری هوا، توسط کویل سرد و افزایش دمای هوای خشک در گرمایش مجدد، از کویل گرم کندانسوور همزمان صورت گرفته تا هوای گرم و خشک جایگزین هوای مرطوبت داخل فضای استخرشود. رطوبت‌گیری هوای داخل استخر به روش ترمودینامیکی سبب می‌شود که گرمای محسوس و گرمای نهان رطوبت موجود در هوای مرطوب داخل استخر بازیابی شود که برای ایجاد گرمای دوباره هوا مورد استفاده قرار می‌گیرد، این مورد خود از مهم‌ترین مزایای این روش است که باعث بهینه ‌سازی مصرف انرژی شده و کارایی بالایی دارد.

بنابراین انتخاب یک رطوبت‌گیر مناسب برای استخرها علاوه‌ بر کاهش مصرف انرژی، به کارایی و عملکرد مفید دستگاه‌ های استخر هم کمک می‌کند و راندمان آن نیز بالاترخواهد رفت.

استفاده از دستگاه های هواساز استخر نیز جهت تامین هوای تازه در استخر اهمیت پیدا می کند و می تواند به بهبود شرایط استخر کمک ویژه ای نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *