نگهداری استخر

راهکارهای گرم کردن استخر خانگی در زمستان

گرم کردن آب استخر

گرم کردن استخر خانگی یکی از مسائل پراهمیت در فصول سرد سال است که به شما کمک می‌کند تا همچنان از شنا در استخر لذت ببرید. با توجه به اینکه آب استخر در فصل سرما به راحتی سرد می‌شود، لازم است روش‌هایی را برای گرم کردن آن پیدا کنید تا بتوانید به راحتی از استخر خود استفاده کنید و روحیه خود را در فصل سرد بهتر کنید. در این مقاله، به بررسی روش‌های مختلف گرم کردن آب استخر خانگی خواهیم پرداخت.

یکی از لذت بخش‌ترین فعالیت‌های تابستانی، شنا است. اما با فرارسیدن فصل زمستان، ممکن است به اشتباه بیفتید و فکر کنید کارکرد استخر خانگی شما تمام شده است. در حقیقت، با ساخت یک استخر خانگی، می‌توانید تا فصل زمستان، از شنا در آب گرم و لذت بخش بهره مند شوید.

برای گرم کردن آب استخر، روش‌های مختلفی وجود دارد. اما استفاده از روش‌های اولیه گرمایش آب استخر، می‌تواند قیمت مناسب‌تری را برای شما به ارمغان بیاورد. برای مثال، استفاده از پوشش گرمایی برای استخر، می‌تواند کمک کند تا حرارت درون استخر نگه داشته شود. همچنین، استفاده از یک سیستم گرمایشی، می‌تواند آب استخر را به صورت خودکار گرم کند.

در هر صورت، حتی در فصل سرد به راحتی می‌توانید از استخر خود لذت ببرید و با شنا در آب گرم، به یک فعالیت سالم و سرگرم‌کننده بپردازید.

البته در بین روش های گرمایش استخر، باید بر اساس اندازه استخر، نوع استخر و هزینه تصمیم نهایی را بگیرید. در زیر تعدادی از محبوب ترین سیستم های گرمایش استخر را لیست کرده ایم که می توانید با توجه به متغیرهای گرمایش استخر موجود از آنها استفاده کنید.

چگونه آب استخر را گرم کنیم؟

«چگونه آب استخر را گرم کنیم» سوالی است که برای بسیاری از کاربران آچارسی پیش می آید. روش های مختلفی برای گرم کردن آب استخر وجود دارد. حتی می توانید از روش های ساده ای استفاده کنید که علاوه بر هزینه کم، مشکلات کمتری نیز داشته باشند، پس بهتر است قبل از انجام هر کاری تمام روش های اولیه گرمایش استخر را بررسی کنید.

مزایای استفاده از استخر در دمای مناسب

یکی از ویژگی های یک استخر خوب دمای مناسب آب استخر است. اگر آب استخر گرمتر یا سردتر از حد استاندارد باشد، می تواند باعث آسیب شود. البته موضوع بحث ما بیشتر روش گرم کردن آب استخر است که برای بسیاری از استفاده کنندگان از استخر مشکل بزرگی محسوب می شود. هدف ما در این مقاله بررسی روش های گرمایش آب استخر است که در زیر به طور کلی به آنها پرداخته ایم.

روش های مختلف گرم کردن آب استخر

در گذشته از نور خورشید برای گرم کردن آب استخر استفاده می کردند که کارایی کافی نداشت. بعدها به عنوان یکی از روش‌های گرم کردن آب استخر، ساخت موتورخانه مورد استفاده قرار گرفت که به دلیل سختی‌های موجود چندان مورد استقبال قرار نگرفت. اما با پیشرفت تکنولوژی راه های مختلفی برای گرم کردن آب استخر ظاهر شده است که با افزودن کمی تجهیزات می توانید حتی در فصل زمستان نیز از شنا لذت ببرید. گرم کردن آب استخر و روش هایی که می توانید برای آن در نظر بگیرید عبارتند از:

      استفاده از نور خورشید

  • صفحه خورشیدی
  • تشک خورشیدی
  • استفاده از برق
  • پمپ حرارتی
  • بخاری گازی
  • دیگ بخار

روش های زیادی برای گرم کردن آب استخر وجود دارد که در ادامه به آنها می پردازیم.

استفاده از انرژی خورشیدی برای گرم کردن استخر

اگرچه برخی از لوازم جانبی می توانند گرما را در استخر شما حفظ کنند، اما همچنان باید یک سیستم گرمایشی برای استخر خود در نظر بگیرید. نحوه گرم کردن آب استخر با توجه به نیاز شما می تواند متفاوت باشد و با ابزارهای مختلفی قابل انجام است و نور خورشید یکی از بهترین انتخاب ها برای این کار است.

گرمایش استخر با پنل های خورشیدی

پنل های خورشیدی برای تبدیل انرژی حرارتی به انرژی الکتریکی استفاده می شود. می توانید با استفاده از برق تولید شده توسط آبگرمکن های مختلف، آب استخر را گرم کرده و در مدت زمان کوتاهی آب را به دمای مطلوب برسانید. برخلاف برخی از روش های دیگر گرمایش استخر، برای استفاده از پنل های خورشیدی باید هزینه زیادی بپردازید و بسته به اندازه استخر شما، مقدار و تعداد پنل ها نیز متفاوت خواهد بود.

همچنین پنل های خورشیدی برای گرمایش آب استخر به فضای کافی برای دریافت نور و انجام فعالیت خود نیاز دارند. البته می توانید از بخاری های برقی ساده نیز برای گرم کردن آب استفاده کنید که معمولا هزینه زیادی برای شما دارد. به همین دلیل، بسیاری از مصرف کنندگان معمولا ترجیح می دهند برق را با پنل های خورشیدی تامین کنند.

گرم کردن آب استخر با تشک خورشیدی

از تشک های خورشیدی به عنوان پنل های خورشیدی نیز استفاده می شود. اما بر خلاف پنل های خورشیدی، تشک های خورشیدی گرما را از نور می گیرند و آبی را که از آنها می گذرد گرم می کنند. استفاده از این سیستم برای گرم کردن آب استخر نیز نیاز به پمپ دارد. همچنین از این سیستم برای استخرهای کوچکتر استفاده می شود و دلیل آن این است که تمام آب داخل آن پمپاژ می شود.

برای گرم کردن استخر با استفاده از حصیر، باید تشک هایی به اندازه استخر خود تهیه کنید. به عنوان مثال، اگر از یک استخر 6×6 متری استفاده می کنید، ابعاد تشک شما نیز باید 6×6 باشد. اگرچه استفاده از انرژی خورشیدی از نظر محیطی می تواند انتخاب بسیار خوبی باشد، اما معمولاً مقدار زیادی را اشغال می کنند. پول و فضا، که می تواند کمی مشکل ساز باشد.

چگونه آب را با برق گرم کنیم؟

اکثر روش‌های گرمایش آب استخر که در این مقاله به آن‌ها پرداخته‌ایم عموماً با محیط زیست سازگار هستند، اما این روش‌ها تنها روش‌هایی نیستند که برای گرم کردن استخر استفاده می‌شوند و می‌توانید از گاز و سوخت‌های فسیلی نیز در سیستم گرمایش استخر استفاده کنید. از خودتان استفاده کنید یکی از سوالات متداول نحوه گرم کردن آب استخر با برق است که در ادامه به آن می پردازیم.

پمپ حرارتی آب

پمپ حرارتی یکی از روش های اصلی گرم کردن آب در استخر منزل است. پمپ های حرارتی شباهت زیادی به تشک های خورشیدی دارند با این تفاوت که به انرژی خورشیدی وابسته نیستند. همچنین این دستگاه در هوای گرم قابل استفاده است زیرا گرمای هوا را گرفته و به آب پمپاژ شده منتقل می کند. یکی از معایب پمپ های حرارتی این است که فقط در هوای گرم قابل استفاده هستند. البته این تجهیزات مقرون به صرفه است و به راحتی قابل نصب و استفاده است.

هیتر گازی استخر

یکی از راه های گرم کردن آب استخر استفاده از بخاری های گازی است که راحت ترین و سریع ترین راه برای گرم کردن استخر می باشد. اگرچه در کشورهای اروپایی استفاده از این نوع بخاری به دلیل گرانی گاز چندان رواج ندارد اما در کشور ما از این نوع بخاری برای گرم کردن استخر در فصل سرما استفاده می شود. علاوه بر این محدودیت زمانی برای استفاده از این نوع بخاری ها ندارید و می توانید در تمام مکان هایی که گاز طبیعی وجود دارد با کمک این ابزار استخر را گرم کنید.

دیگ بخار

می توان گفت دیگ های بخار نیز امروزه به دلیل آلودگی های زیست محیطی زیادی که ایجاد می کنند محبوبیت خود را از دست داده اند. یکی از معایب این نوع سیستم گرمایشی، نیاز به مکان مناسب برای ایجاد موتورخانه است که معمولاً بسیار جادار است.

عایق حرارتی استخر

اگر قصد دارید ساخت استخر خود را به گروهی متخصص بسپارید، بهتر است یک نوع عایق حرارتی را به آنها سفارش دهید؛ برای کاهش اتلاف حرارت در ساختار شما. معمولاً عایق های حرارتی را در قمقمه ها یا فلاسک ها می بینید که باعث می شوند نوشیدنی های شما برای مدت طولانی تری گرم یا سرد بمانند. در برخی کشورها مانند ایالات متحده یا کانادا، میانگین دمای زمین ثابت است. البته این میانگین دما معمولا کمتر از میزانی است که می توان از شنا در استخر خود لذت برد.

به همین دلیل معمولاً باید دمای استخر را کمی بالاتر از حد معمول نگه دارید تا بتوانید در مواقع نیاز از آن استفاده کنید. برای تغییر دمای استخر، ابتدا باید از عایق صلب در کف استخر استفاده شود. این عایق ها فاصله ای بین زمین و استخر ایجاد می کنند که آب استخر را گرم نگه می دارد. اگرچه استفاده از پانل های عایق هزینه ساخت استخر را افزایش می دهد، اما باعث صرفه جویی در مصرف انرژی برای گرمایش استخر می شود.

ارزان ترین راه برای گرم کردن آب استخر (پوشش خورشیدی)

گرم کردن آب استخر

بیشتر گرمای استخر از طریق تبخیر از دست می رود. نور خورشید آب را گرم می کند و آب گرم شده به قسمت های سطحی می رسد و در صورت نبود پوشش تبخیر می شود. شما می توانید با کمک یک پوشش ساده مضرات نور خورشید را برای استخر از بین ببرید و در نتیجه گرمایش بهتر استخر را تضمین کنید. یکی از مزایای پوشش های خورشیدی این است که باعث می شوند گرمای خورشید در پوشش باقی بماند و به آب استخر تبخیر نشود. به همین دلیل هر زمان که بخواهید از استخر استفاده کنید می توانید بدون اتلاف انرژی زیاد این کار را انجام دهید.

البته توجه داشته باشید که این روکش ها می توانند گرما را حفظ کنند، اما اگر می خواهید برای مدت طولانی از استخر استفاده کنید، باید سیستم گرمایش را فعال کرده و ادامه دهید.

حفظ دمای استخر با حلقه خورشیدی

حلقه های خورشیدی مانند سایه های خورشیدی می توانند فرآیند تبخیر را کاهش دهند. البته روکش عملکرد بسیار بهتری دارد اما استفاده از حلقه های خورشیدی نیز در برخی موارد مفید است. اندازه این روکش ها کوچک است و روی سطح استخر پخش می شود و به عنوان سپری در برابر گرمای خورشید عمل می کند و آن را جذب می کند.

گرم کردن آب استخر

استفاده از رینگ های خورشیدی راحت تر از روکش های خورشیدی است زیرا روکش ها باید به اندازه دقیق بریده شوند و نصب آنها نیز کمی مشکل است. اما رینگ های خورشیدی به راحتی نصب می شوند و در اندازه های کوچکتر هستند.

پوشش خورشیدی مایع

یکی دیگر از روش های گرمایش آب استخر، استفاده از پوشش خورشیدی مایع است. این روکش ها همانند پوشش های خورشیدی در گرم کردن آب استخر نقش دارند، با این تفاوت که خط نازکی از مایع تشکیل می دهند و سطح استخر را می پوشانند. و در عین حال از تبخیر جلوگیری می کنند. این نوع روکش ها مواد شیمیایی بی خطری هستند و حتی اگر فردی در حین استفاده از آنها در استخر شنا کند مشکلی برایش پیش نمی آید.

اگرچه این روکش ها ممکن است عالی به نظر برسند، اما به اندازه پوشش های فیزیکی روشی برای گرم کردن استخر نیستند. باید گفت که این عناصر در هوای باد بی فایده هستند و باد به راحتی می تواند آب بند مایع را از بین ببرد.

محفظه ضد باد استخر

محفظه ضد باد استخر یکی از بهترین راه ها برای حفظ گرمای استخر و جلوگیری از تبخیر آن است. باد سطح استخر را به حرکت در می آورد و همین عامل باعث می شود آب گرم از آن خارج شود. این محفظه علاوه بر گرم نگه داشتن استخر، امکان استفاده از استخر را در هر دمایی به شما می دهد. هزینه این نوع روکش ها نیز کاملاً به اندازه استخر شما بستگی دارد و هر چه استخر کوچکتر باشد هزینه کمتری نیز خواهد داشت. البته می توانید از روکش های ضد باد استخر به روش دیگری استفاده کنید که با سیستم گرمایش استخر تداخلی نداشته باشد.

بخاری استخر

گرمایش آب یکی از مسائل مهم در انواع استخرها و ورزش های آبی می باشد که برای گرم کردن آب استخر می توانید از روش های مختلفی استفاده کنید که یکی از ساده ترین آنها نصب آبگرمکن استخر می باشد. در برخی از استخرها که دسترسی به گاز مشکل است، از بخاری برقی استخر یا پکیج های گرمایش استخر که در ظرفیت های مختلف هستند استفاده می کنند. دمای ایده آل برای استخر بین 26 تا 29 درجه و دمای ایده آل برای جکوزی به طور متوسط ​​40 تا 43 درجه سانتی گراد است و برای رسیدن به این دما می توانید از پک یا بخاری برقی استفاده کنید.

پکیج گرم کن آب استخر و جکوزی استخر

پکیج گرم کن آب استخر به عنوان سیستم گرمایش مرکزی در ساختمان ها کار می کند و از دیگ چدنی گاز سوز تشکیل شده است. قطعات دیگری مانند مبدل های حرارتی، پمپ ها و … نیز در این دستگاه استفاده می شود. این پک گرمایشی دارای چندین خروجی می باشد. هم برای گرم کردن آب استخر و جکوزی و هم برای گرم کردن آب ساختمان می توانید از آن استفاده کنید.

بخاری برقی استخر

روش دیگر برای گرم کردن استخر استفاده از بخاری است که می تواند گزینه مناسبی برای تعویض پکیج گرمایش استخر باشد اما هزینه بخاری استخر بسیار بیشتر از پکیج گرمایشی است. همچنین این بخاری ها دارای صفحه دیجیتالی هستند که از طریق آن می توان دمای آب استخرها را کنترل و تنظیم کرد. این دستگاه ها برای گرم کردن آب استخرها و جکوزی های کوچک مناسب هستند.

استفاده از آتش برای گرم کردن آب استخر

یکی از اساسی ترین روش های گرمایش آب استخر استفاده از آتش است. حتی می توانید از چوب برای راه اندازی سیستم گرمایشی استفاده کنید، اما توجه داشته باشید که این فعالیت مستلزم تهیه هیزم است و باید آب استخر را از طریق لوله کشی عبور دهید. در کشورهایی مانند ایران بهتر است از گاز و سیستم هایی مانند پکیج یا دیگ برای این منظور استفاده شود.

این فعالیت به یک سیستم لوله کشی به همراه مبدل حرارتی نیاز دارد. که ممکن است منجر به هزینه های بالاتر شود. باید بدانید که آب راکد به سرعت شروع به خنک شدن می کند و اگر می خواهید از این روش استفاده کنید، باید جریان آب را به طور مداوم حفظ کنید. همچنین استفاده از هیزم ممکن است فقط برای استخرهای کوچک مناسب باشد.

شلنگ آب گرم مشکی

استفاده از شیلنگ مشکی یا روش «شلنگ مشکی» یکی از فعالیت هایی است که می تواند در هزینه کمتری صرفه جویی کند. در این روش از دمای خورشید برای گرم کردن آب استخر استفاده می شود. همانطور که می دانید رنگ های تیره بیشتر از رنگ های روشن گرما را جذب می کنند، بنابراین می توانید دمای آب استخر خود را با قیمت مناسب افزایش دهید. استفاده از این روش بسیار آسان است، البته برای شروع نیاز به حدود 30 تا 45 متر شلنگ مشکی یا تیره رنگ دارید.

سپس باید شیلنگ سیم پیچی را در محلی که بیشترین گرما را دریافت می کند قرار دهید و آب را برای جذب آن اضافه کنید. اگرچه این روش معایب زیادی دارد اما می توانید از این روش برای گرم کردن آب استخر در برخی از روزهای تابستان استفاده کنید.

سوالات متداول

چگونه می توانم استخر را به سرعت گرم کنم؟

برای گرم کردن سریع استخر می توانید از روش های مختلفی مانند پمپ حرارتی، پوشش خورشیدی، بخاری استخر یا دیگ بخار استفاده کنید. همچنین می توانید از دو یا چند سیستم به طور همزمان استفاده کنید تا کارایی بالاتری داشته باشید

چه مدت طول می کشد تا استخر گرم شود؟

این سوال به طور مستقیم به اندازه استخر شما بستگی دارد و می تواند یک مقدار متغیر باشد. اگر استخر کوچکی دارید، شاید در کمتر از یک ساعت دمای آن 11 درجه سانتیگراد افزایش یابد و به راحتی گرم شود. اما اگر استخر بزرگی دارید، این مقدار می تواند به 24 تا 72 افزایش یابد.

آیا پلاستیک سیاه استخر را گرم می کند؟

بله همانطور که می دانید رنگ مشکی گرما را به خوبی جذب می کند و می تواند آب استخر را گرم کند. استفاده از لوله های پی وی سی مشکی، کیسه های زباله مشکی و …. می توان آن را یکی از روش های گرم کردن آب استخر دانست که البته این کار اصلی نیست و بهتر است از پوشش های تیره ای که برای استخر استفاده می شود استفاده شود.

نتیجه

با توجه به روش های گرمایش استخر معرفی شده می توان از روش های مختلفی برای گرمایش استخر استفاده کرد. البته با توجه به اینکه در ایران هزینه استفاده از گاز و سوخت های فسیلی نسبت به سایر کشورها کمتر است، در بسیاری از موارد استفاده از بخاری های گازی برای گرمایش استخر سود بیشتری دارد. همچنین از هر نوع بخاری که برای گرم کردن آب استخر استفاده می کنید، بهتر است از روکش های استخر برای اتمام آن استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *