استخر

ویروس کرونا و استخر

ویروس کرونا و استخر

از بین رفتن ویروس کرونا در استخر و محیط آن

چگونه از ویروس کرونا در استخر در امان باشیم؟

در دوران شیوع ویروس کرونا بعلت تصورات گاها بسیار غلط از اکثر مردم از شنا کردن حتی در استخر هاي شخصی خود خودداري کردند در حالی که در این مقاله به باید ها و نباید هاي شنا کردن در استخر و حضور در محیط استخر با وجود شیوع ویروس کرونا می پردازیم.

در حالیکه مجموعه اقدامات قرنطینه در شماري از کشورها رو به کاهش می رود، بازگشایی اماکن عمومی در دوران پس از شیوع گسترده ویروس کرونا پرسش هایی را به همراه آورده است.

فصل تابستان آغاز شده است و شنا در استخرهاي عمومی یکی از مواردي است که همگان می خواهند درباره چندوچونش در این دوران بدانند.

برخی کشورها از جمله ایالات متحده و بریتانیا دستورالعمل هایی در این زمینه براي مراکز تفریحی و نیز شهروندان خود منتشر کرده و توصیه هایی در آنها آورده اند.

در اینجا نگاهی اجمالی به چند پرسش و توصیه مهم در این زمینه خواهیم داشت.

ویروس کرونا و استخر

آیا ویروس کرونا از طریق آب منتشر می شود؟

به نوشته وبسایت یوهلت، کارشناسان می گویند هیچ نشانه اي از آنکه این ویروس در استخر، سونا یا جکوزي منتقل شده باشد در دست نیست.

همچنین کارشناسان (CDC) (کانون کنترل بیماري و پیشگیري از آن) گفته اند تا کنون ویروس کرونا در منابع آب آشامیدنی یافت نشده است.

گرچه ویروس کرونا می تواند در آب زنده بماند اما آخرین بررسی هاي دانشمندان نشان می دهد که مبتلا کردن فرد به این ویروس نیازمند آن است که حجم بسیار بالایی از این ویروس در آب وجود داشته باشد.

آیا کلر موجود در آب استخر ویروس کرونا را از بین می برد؟

بر خلاف باکتري ها که می توانند در آب هاي تصفیه نشده زنده بمانند، ویروس ها براي زنده و فعال ماندن نیاز ورود به تن میزبان دارند.

کارشناسان « کانون کنترل بیماري و پیشگري از آن » می گویند مادامی که آب استخر به خوبی ضدعفونی شود ویروس نیز نمی تواند در آن زنده یا فعال باقی بماند.

خطر در آب نیست، در جمع شدن افراد است پزشکان می گویند خطر استخرها یا اماکن این چنینی نه به خاطر انتقال ویروس از طریق آب بلکه به سبب تراکم افراد و رعایت نکردن فاصله اجتماعی است.

ویروس کرونا و استخر

چند نکته مهم که براي رفتن به استخر باید رعایت شوند:

  • رعایت فاصله اجتماعی در کنار استخر یا دریاچه ضروري است.
  • استخرهاي روباز به دلیل گردش هوا بهتر از استخرهاي سرپوشیده اند.
  • اول و آخر وقت بهترین زمان ها براي شنا در استخر عمومی است چون جمعیت کمتر است.
  • سن و سال بچه ها براي استخر بردن شان باید طوري باشد که بتوانند فاصله اجتماعی را رعایت

کنند.

  • اگر در منطقه پرخطر از نظر شیوع ویروس باشید خطر استخر رفتن هم بیشتر است.
  • نوشیدن آب (از بطري شخصی) مهم است و کمک می کند تا بدن بدون آب نماند.

به گزارش ایرنا، احتمالاً درباره اصول رفت وآمد و بازگشت به فعالیت ها در دوران کرونا شنیده اید. عبارت هایی مثل رعایت فاصله اجتماعی. اما گاهی عواملی وجود دارد که ممکن است احتمال بیمار شدن را بیشتر کند، حتی اگر فاصله اجتماعی را رعایت کنیم.

یکی از این عوامل آب است. ممکن است این سوال براي بسیاري از علاقه مندان به ورزش شنا و استخر وجود داشته باشد که آیا ویروس کرونا از طریق شنا در آب یا خوردن سهوي آب استخر هم منتقل شود؟ در این گزارش نیر به به بررسی این احتمال می پردازیم.

 

کرونا می تواند در آب زنده بماند

شواهدي وجود دارند که اثبات می کنند ویروس کرونا می تواند در آب زنده بماند یا به مدت چند روز تا چند هفته هم دوام بیاورد. اما لزوماً نباید از این بابت نگرانی ویژه اي داشت چراکه این یافته لزوماً به این معنی نیست که آب آلوده به ویروس کرونا می تواند شما را به این بیماري مبتلا کند. باید توجه کرد که وجود ویروس در آب باید به غلظتی برسد که خصلت آلوده کننده پیدا کند. در مجموع بررسی دانشمندان حاکی از آن است که ویروس هاي خانواده کرونا در محیط هاي مرطوب در مدت کمتري زنده می مانند تا دیگر محیط ها.

با این همه برخی مطالعات روي ویروس هاي مشابه با کرونا از جمله سارس نشان می دهند که این ویروس ها می توانند تا چند هفته در آب باقی بمانند. در مجموع این مطالعات نشان می دهند که آب آلوده به ویروس کرونا یکی از مسیرهاي انتقال این بیماري محسوب می شود.

در بررسی فاضلاب شهرها، با نمونه گیري از فاضلاب پاریس مشخص شد که غلظت وجود ویروس کرونا در زمان هاي مختلف در فاضلاب پاریس تغییر می کند. یعنی زمانی که ویروس شیوع بیشتري دارد، غلظت آن در فاضلاب شهري هم بیشتر می شود. به همین خاطر پاشیده شدن آب آلوده روي صورت یا نفس کشیدن در اطراف فاضلاب احتمال ابتلا به ویروس را افزایش می دهد. اما نتایج این مطالعات چندان هم قوي و معتبر نیست چرا که اصول مطالعاتی زیادي در آن ها رعایت نشده و یا داراي ابهام است.

ارتباط کرونا با آب بیشتر در حد فرضیه است تا قضیه اي اثبات شده به همین خاطر هنوز باید در مورد آن بیشتر تحقیق کرد.

این تحقیقات نشان می دهند که ویروس می تواند در آب زنده بماند اما اثبات نمی کند که از طریق آب امکان ابتلا وجود دارد. براي همین لازم نیست بترسید چون هنور هیچ چیز قطعی اي در مورد امکان انتقال از طریق آب اثبات نشده است.

به عبارت دیگر هیچ مطالعه اي نتوانسته است نشان دهد دوش گرفتن، شنا کردن یا خوردن آب آلوده به کرونا و یا نفس کشیدن در نزدیکی فاضلاب آلوده به کرونا می تواند باعث ابتلا به ویروس شود.

احتیاط کنید و نگران نباشید حتی اگر کرونا مسیر خود را به آب هاي مورد استفاده در زندگی شهري باز کند باز هم نمی توان با اطمینان

گفت که آب می تواند مسیر انتقال ویروس شود چراکه خاصیت آب، رقیق کردنِ اضافاتی است که به آن وارد می شود.

 

هر ویروس باید شرایط مناسبی براي بیماري زایی داشته باشد؛ در نتیجه صرف وجود ویروس در آب دلیلی براي ابتلا نیست بلکه غلظت آن ویروس در آب است که می تواند بیماري زا باشد. البته ما هنوز نمی دانیم که غلظت کرونا در آب باید به چه درجه اي برسد که بیماري زا شود اما می توانیم روي خاصیت رقیق کنندگی آب حساب کنیم.

اما رعایت احتیاط هاي لازم بسیار ضروري است. بسیاري از افراد بدون رعایت نکات بهداشتی از استخرها و وان استفاده می کنند. پس بهتر است وان مورد استفاده را ضدعفونی کنید و براي شنا کردن در استخر هم محتاط باشید.

وقتی در مورد کرونا صحبت می کنیم خطر اصلی شنا کردن، آب خوردن و… نیست بلکه سرفه و عطسه است. به همین خاطر چیزي که می تواند یک استخر را خطرناك کند نه وجود ویروس در آب بلکه رعایت نکردن فاصله ایمن از دیگر افراد است. فراموش نکنیم که مدفوع هم می تواند ویروس را انتقال دهد .

چیز دیگري که باید بدان توجه کرد حوله و لباس ها است، حوله آلوده به ویروس را اگر به صورت خود بکشید احتمال ابتلا را بسیار بالا برده اید مطالعه اخیر محققان کالج سلطنتی لندن نیز نشان داده است کلري که در آب استخرها وجود دارد، می تواند ویروس کووید- 19 را در عرض 30 ثانیه از بین ببرد.

ویروس کرونا و استخر

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، کلر موجود در آب استخر شنا می تواند ویروس عامل کووید- 19 را تنها در 30 ثانیه غیرفعال کند.

ویروس شناسان امپریال کالج لندن طی این مطالعه تأثیر غلظت هاي مختلف کلر در آب را بر کروناویروس سندرم حاد تنفسی 2 بررسی کردند سپس محققان گفتند یافته هاي آنها نشان می دهد که خطر انتقال کووید- 19 از طریق آب استخر بسیار کم است.

نویسنده مطالعه گفت: ما این آزمایشات را در آزمایشگاه هاي (Wendy Barclay)” وندي بارکلی ” پیشرفته خود در لندن انجام دادیم.

در این شرایط ایمن ما قادر به اندازه گیري توانایی ویروس در آلوده کردن سلول ها هستیم که اولین مرحله در انتقال آن است. ما با مخلوط کردن ویروس با آب استخر شنا دریافتیم که ویروس در آب استخر زنده نمی ماند.

بین 7 PH در این مطالعه پروفسور بارکلی و همکارانش دریافتند که غلظت کلر آزاد 1.5 میلی گرم در لیتر و تا 7.2 باعث کاهش بیش از 1000 برابري آلودگی کروناویروس سندرم حاد تنفسی 2 در عرض 30 ثانیه می شود.

منابع

1.Coronavirus pandemic: How safe is it to use public swimming pools? | Euronews

2.Fact or Fiction (who.int)

3.Guidance for Public Pools, Hot Tubs, and Water Playgrounds During COVID-19 | CDC

 

 

 

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *