کلر

کلرزنی استخر چیست؟

کلرزنی استخر

در این مقاله قصد داریم شما را با کاربرد مهم و اساسی کلر یعنی کلر استخر آشنا کنیم و روش آن را بررسی کنیم. پس با ما همراه باشید. یکی از عناصر شیمیایی گروه هالوژن در جدول مندلیف «کلر» نام دارد. کلر را می توان یکی از عناصر واکنش پذیر این زمین دانست. واکنش پذیری این هالوژن به حدی است که اگر یک سلول زنده را در نزدیکی آن قرار دهیم، به دلیل خواص کلر، سلول زنده دچار اختلال می شود و این اختلال در نهایت ممکن است منجر به مرگ سلول شود. کلر معمولاً به صورت گاز یا هیپوکلریت کلسیم به آب اضافه می شود.

برای حفظ سلامت آب، تصفیه و ضدعفونی آب، کلر به آب استخر اضافه می کنند که به آن «کلرزنی استخر» می گویند. کلرزنی یکی از قدیمی ترین، مرجح ترین و رایج ترین روش های ضدعفونی و تصفیه آب است. یکی از دلایل مهم استفاده از کلر این است که: پس از افزودن کلر به آب، ماندگاری طولانی در آب خواهد داشت و به راحتی می تواند آلودگی های ثانویه وارد شده به آب را از بین برده و آب را تصفیه کند. به طور کلی برای شفاف سازی آب استخرها وجود کلر کافی در آب ضروری است.

کلر استخر می تواند از رشد و ظهور انگل ها و باکتری ها جلوگیری کرده و از شناگران در برابر مشکلات پوستی محافظت کند. بدون شک اگر کلر به عنوان ضدعفونی کننده به آب استخر اضافه نشود، پس از مدت کوتاهی شاهد رشد جلبک های سیاه و سبز روی آب، دیواره ها و حتی کف استخر خواهیم بود. شفاف کننده استخر آبی دریا یکی از روش های شفاف کردن آب استخر است

انواع کلر استخر

جالب است بدانید که کلر را به دو روش متداول به آب اضافه می کنند روش اول اضافه کردن گاز کلر به آب روش دوم افزودن ترکیبات هیپوکلریت کلسیم و سدیم به آب است. به طور کلی ترکیبات حاوی کلر بیشتر برای حذف و از بین بردن میکروارگانیسم های موجود در آب استفاده می شود.

پودر کلر و شفاف کننده استخر

تصفیه آب با اضافه کردن هیپوکلریت سدیم ( پایه سدیم )

هیپوکلریت سدیم یک محلول زرد رنگ، شفاف و بوی نسبتاً تند است. باید گفت که این ماده شیمیایی یک اکسید کننده قوی محسوب می شود. هیپوکلریت سدیم ناپایدار است و به دلیل وجود سود سوزآور در ترکیبات خود می تواند PH آب را تغییر دهد. سدیم کلسیم در آب حل می شود و دو ماده ایجاد می کند که نقش رنگی در ضدعفونی و اکسیداسیون دارند.

هیپوکلریت سدیم به عنوان ضدعفونی کننده و تصفیه کننده در بسیاری از صنایع از جمله لوازم بهداشتی و آب و فاضلاب استفاده می شود. جالب است بدانید نام دیگر هیپوکلریت سدیم که بسیار هم رایج است «آب گازدار» است. اگر قصد استفاده از هیپوکلریت سدیم (پایه سدیم) را برای ضدعفونی آب استخر دارید، حتما توجه داشته باشید که درصد خلوص کلر 10 تا 14 درصد و ترکیب به صورت مایع است. بهترین و با کیفیت هیپوکلریت سدیم را می توانید از آبی دریا تهیه کنید. در صورت داشتن هرگونه سوال در مورد خرید هیپوکلریت سدیم می توانید قبل از خرید با کارشناسان و کارشناسان آبی دریا تماس گرفته و به راحتی از آنها مشاوره بگیرید.

مزایا و معایب تصفیه آب با هیپوکلریت سدیم

یکی از نکات مثبت ضدعفونی کردن آب استخر با هیپوکلریت سدیم هزینه آن است که برای صاحبان استخر مقرون به صرفه است. همچنین تزریق این ماده شیمیایی به صورت خودکار با پمپ انجام می شود که راحتی را به همراه دارد. اگر در مورد مضرات استفاده از هیپوکلریت سدیم در آب استخر سوال می کنید باید تغییر PH آب را ذکر کنید زیرا هیپوکلریت سدیم به دلیل خواص و ویژگی هایی که دارد قادر است PH آب استخر را بالا ببرد و این امر مشکل در نهایت می تواند اثربخشی ضد عفونی کلر را کاهش دهد.

تصفیه آب با اضافه کردن گاز کلر

 

امروزه از افزودن گاز کلر به آب کمتر استفاده می شود و رایج ترین روش ممکن همان روشی است که در بالا توضیح داده شد. برای افزودن گاز کلر به آب که در سال های اخیر اکثر صاحبان استخر از این روش برای تصفیه و ضد عفونی آب استخر استفاده می کنند. شب ها که دیگر از استخر استفاده نمی شود، به آب استخر کلر اضافه می کنند، زیرا گاز کلر اضافه شده به آب استخر خلوص بالایی دارد و در آن زمان می تواند باعث آزار شناگر شود.

اگر می خواهید از گاز کلر برای تصفیه آب استفاده کنید، بدانید که: یکی از مشکلات گاز کلر در استخر این است که در ساعات شلوغ استخر، با افزایش تعداد شناگران در آب، مقدار کلر آب به تدریج کاهش می یابد. و احتمال آلودگی آب به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. از طرفی عکس این اتفاق نیز می تواند رخ دهد، یعنی گاز کلر آب به قدری زیاد است که شنا در استخر باعث ایجاد مشکلاتی مانند سوزش چشم و خارش پوست می شود.

تصفیه آب با اضافه کردن هیپوکلریت کلسیم ( پایه کلسیم )

شایان ذکر است درصد خلوص هیپوکلریت کلسیم (پایه کلسیم) 65-70 درصد می باشد و برای استفاده به عنوان ضدعفونی کننده آب استخر باید آن را به صورت جامد خریداری کرد. که آبی دریا می تواند هیپوکلریت کلسیم با کیفیت بالا را به صورت پودر و قرص در اختیار شما قرار دهد.

مزایا و معایب تصفیه آب هیپوکلریت کلسیم:

یکی از مهم ترین دلایل استفاده از این ماده شیمیایی در استخرها، تاثیر بسیار خوب آن در افزایش میزان کلر موجود در استخر است که به راحتی می توان رشد و انتشار جلبک ها را در آب کنترل کرد. . یکی از معایبی که در استفاده از این روش می توان در نظر گرفت هزینه آن است، استفاده مداوم از این روش ضدعفونی برای صاحب استخر گران تمام خواهد شد.

مقدار مجاز استفاده از کلر در استخر

استانداردترین روش برای اندازه گیری میزان کلر در استخر استفاده از کیت ها در این قسمت است. کلر استخر باید بین 1 تا 3 پی پی ام باشد. توجه داشته باشید که اثربخشی کلر بر روی آب به شدت به pH (اسیدیتی یا قلیایی بودن آب) بستگی دارد. برای درک بهتر جمله بالا مثالی می زنیم که pH استاندارد آب بین 7.6 تا 7.2 ppm در نظر گرفته می شود. اگر یکی از استخرهای شما دارای pH 7.2 ppm و استخر دوم شما دارای pH 8.2 ppm باشد، اثر کلر در استخر اول 10 برابر بیشتر از استخر دوم شما خواهد بود.

روش های کلرزنی استخرهای خانگی

جالب است بدانید که در استخرهای روباز یا استخرهای سرپوشیده میزان کلر موجود در استخر با استخرهای سرپوشیده متفاوت است زیرا آب موجود در استخر در معرض نور خورشید قرار می گیرد و می تواند میزان کلر موجود در استخر را کاهش دهد. آب. شما سه راه برای کلرزنی استخر خانه خود دارید.

راه اول: یکی از این راه ها کمک گرفتن از کلرزن خطی و قرصی است. با این روش همیشه می توانید مقدار ثابتی کلر به آب استخر اضافه کنید.

راه دوم: کمک دستگاه های کلرزنی گازی به شرحی است که در چند خط بالا توضیح داده شد، استفاده از این روش کمی قدیمی است و مانند گذشته فراگیر نشده است. زیرا خلوص بالای گاز کلر هنگام شنا در آب استخر باعث سوزش چشم و خارش پوست خواهد شد.

راه سوم: برای کلرزنی استخر خانگی کمک دستگاه های تزریق کلر اتوماتیک این است که این مکانیسم می تواند کلر موجود در آب را اندازه گیری کند. میزان کلر موجود در استخر به صورت خودکار اندازه گیری می شود و در صورت کاهش این مقدار مقدار مورد نیاز به صورت خودکار به آب استخر اضافه می شود.

خريد کلر از سايت آبی دریا

اگر به دنبال خرید کلر و شفاف کننده استخر با کیفیت و قیمت مناسب هستید، آبی دریا می تواند مرجع مناسبی برای شما باشد. آبی دریا کیفیت تمامی مواد شیمیایی ارائه شده را تضمین می کند و شما می توانید با خیالی آسوده مواد شیمیایی مورد نظر خود را از این فروشگاه خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *