استخر

استخر فایبرگلاس چیست؟

استخر-فایبرگلاس-چیست-و-چگونه-نصب-می-شود-؟3

استخر فایبرگلاس در کنار زیبایی که اصولا استخر ها به فضا می دهندد کار آمد بودن استخر ها هم از اهمیّت بالایی برخوردار می باشد . برای طراحی و اجرا و نیز بنای استخر به دلیل آن که نیاز به پی ریزی و عایق کاری و همچنین کاشی کاری دارد که همگی این موارد به شدّت زمان بر و هزینه بر است. از این رو استفاده از استخر های پیش ساخته یا همان فایبر گلاس می تواند این زمان و هزینه را به حداقل ممکن برساند. و دیگر نیاز به صرفه هزینه های بسیار و همچنین کاشی کاری و … و همینطور صرف زمان زیاد و کند پیش رفتن پروسه ی اجرا  نیست.

 

استخرهای فایبرگلاس نخستین بار در صنعت هواپیما سازی امریکا به جهت کاربردی بودن آن استفاده و شناخته شد. به دلیل جنسی که استخر های فایبر گلاس دارند عایق بسیار خوب و مناسبی در برابر رطوبت و دما است. این استخر ها ظاهری شبیه به وان حمام دارند که از نظر جنس ابعاد با وان متفاوت است. برای ساختن استخرهای فایبر گلاس 6 لایه و حتی بیش از آن که ضخامت آن به 12 سانتی متر می رسد استفاده می شود. برای استفاده از نوع بتنی آن حدود 20 سانتی متر از فضا را می گیرد.

استخر-فایبرگلاس-چیست-و-چگونه-نصب-می-شود-؟3

مزایای استفاده از استخرهای پیش ساخته فایبرگلاس در چیست ؟

به جهت مواردی که گفته شد استفاده از استخر های پیش ساخته بتنی بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. که با استقبال هر چه بیشتر از آن شکل  و ظاهر این استخر ها رفته رفته زیباتر و در عین حال مقاوم تر شد و استخر های با کیفیت تر و متنوع تری تولید و اجرا شد.

که از مزایای این استخر ها می توان به نصب سریع و آسان آن اشاره نمود؛ که بسیاری از طراحان و مهندسین اجرا به دلیل سریع پیش بردن پروژه ساخت و صرفه جویی در زمان، از آن استقبال و نیز استفاده می کنند و معمولا انتخاب آن ها استخرهای پیش ساخته است . نهایت زمانی که برای اجرای استخر فایبر گلاس نیاز است 3 هفته  و کمتر از آن است برخلاف استخر های بتنی که 3 ماه و یا بیشتر زمان می برد. استخرهای فایبر گلاس همچمین نیاز به ریز ساخت ساده ای دارد. اصولا زیر سازی کاری به شدت پر زحمت و زمان بری است. ولی با استفاده از استخر های فایبر گباس پیش ساخته دیگر احتیاجی به عایق کاری، بتن ریزی، و آب بندی ندارد و بنابر این نسبت به سایر استخر ها زمان ساخت سریع تری دارد. استخر های پیش ساخته مقاومت بالایی دارند. به طوریکه به وسیله ی نمک و کلر و همچنین آب فرسوده و لایه روبی نمی شود. طرح های استخر های پیش ساخته بسیار متنوع است و متناسب با هر انتخاب و سلیقه ای طراحی شده است. که با توجه به ابعاد و همچنین سلیقه ی مشتری و میزان شیب و عمق مورد نظر استخر پیش ساخته انتخاب می شود . همانطور که در بالا گفته شد استخر فایبر گلاس از هزینه مالی کمی نسبت به سایر استخر ها برخوردار است. و تنها کافیست که گود برداری و همچنین لوله کشی انجام شود. استخر های فایبر گلاس دارای پوششی ژله ای هستند که سبب می شود جلبک روی آن ها نبندد، بنا براین شرایط نگهداری آن بسیار ساده تر است. آلودگی آب استخر به عامل تصفیه هم بستگی دارد اما در صورت درست عمل کردن تصفیه، استخر های پیش ساخته ی فایبر گلاس به دلیل آن که جنس خاص و ژله ای دارد کثیفی و آلودگی را به خود جذب نمی کند. بنابراین احتیاجی به پاکسازی مرتب ندارد. چنانچه استخرهای پیش ساخته از مواد و متریال قوی و با کیفیت و خوبی ساخته شده باشد از مقاومت خوب و بالایی برخوردار خواهد بود . به طور کلی استخر های فایبر گلاس پیش ساخته از مقاومت بالایی در برابر آسیب های احتمالی نظیر گرما، سرما، و ضربه برخوردار است.

معایب استخر فایبرگلاس چیست؟

استخر های فایبر گلاس و استفاده از این روش علاوه بر مزیت‌هایی که دارد و در بالا نیز گفته شده نسبت به مابقی روش‌ها، معایبی هم دارد که در ادامه به آن می پردازیم، دلیل آن که مزایا و معایب گفته و پرداخته می شود، به سبب این است که افراد شناخت بهتری نسبت به انواع استخر و انتخاب مناسب با توجه به شرایط مورد نیاز خود داشته باشند و بتوانند انتخاب متناسب با نیاز خود را به راحتی انجام دهند. طراحان و مهندسین اجرا در این زمینه به خوبی معرفی و راهنمایی می کنند.

درست است که استخرهای فابیر گلاس از ابعاد و طرح های مختلفی نیز برخوردار هستند. اما این طرح‌ ها و ابعاد استخرها ی پیش ساخته انواع ثابتی برای انواع استخر فایبرگلاس دارند و در واقع تنوع بالایی برای هر ابعادی دارا نیست.

به دلیل سخت و محکم بودن استخرهای فایبر گلاس برای حمل و نقل آن ها به محل پروژه محدودیت وجود دارد و حمل و انتقال آن کمی سخت هست.

از طرفی به جهت مقاومت بالایی که دارند برای تعمیر آن ها با مشکلاتی مواجه می شویم.

درست است که استخر های بتنی و استخر هایی که کاشی کاری می شوند پروسه ی طولانی تری نسبت به استخرهای فایبر گلاس دارند اما این استخر ها مقاومت بیشتری دارند.

استخرهای فایبر گلاس رنگ های محدود و مشخصی دارند اما در کاشی کاری ما می توانیم انواع رنگ ها و طرح ها را نیز انتخاب کنیم.

نحوه نصب استخرهای فایبرگلاس چگونه است؟

نصب استخر های پیش ساخته مراحل خیلی زیاد و سختی ندارد، اما اجرای آن بایستی توسط متخصص و پیمانکار استخر انجام گردد. گود برداری و حفاری خاک به مقداری که استخر در آن قرار گیرد، انجام می شود. بعد از آن لازم است تا سطح استخر با سطح زمین تنظیم شود.

استخر-فایبرگلاس-چیست-و-چگونه-نصب-می-شود-؟3

بعد از آن که تجهیزات لازم از جمله چراغ، کف شوی، پمپ کف و پمپ مو گیر و تایمر برای کلر زن و سیستم گرمایشی، کلر زن و سیستم های گرمایشی نصب و اجرا شد، مرحله ی نصب استخر آغاز می شود.

پس از قرار گرفتن استخر پیش ساخته شده، می بایست مجددا پوسته استخر پر شود. پس از این موارد نیاز به تزئین و به کار بردن المان‌های کاربردی مثل حصار است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *