استخر

علت سبز شدن آب استخر چیست و راه های جلوگیری از آن؟

با توجه به اینکه سبز شدن آب استخر اهمیت دارد و عده ی زیادی از استخر استفاده می کنند ؛ افرادی برای تفریح و سر کردن اوقات فراغت خود ، عده ای برای ریلکس شدن ، عده ای برای درمان که به توصیه پزشک احتیاج به آب درمانی دارند و عده ای دیگر که به شکل حرفه ای و تخصصی شنا می کنند و شامل گروه شناگران هستند. در مجموع برای رفاه حال استفاده کنندگان و همچنین صاحبین استخر می بایست با سیستم فیلتراسیون شرایط مناسبی برای داشتن یک آب پاکیزه و شفاف مهیا شود.

به دلیل تماس آب استخر با بدن و پوست افراد هنگام شنا کردن یکی از حساس ترین مسئله ها برای شناگران تمیزی و زلالی رنگ آب استخر است و اگر رنگ آب کدر و سبز باشد شنا در آب و استفاده از استخر برای افراد نامطلوب بوده و احساس خوشایندی از استفاده از آن نخواهند داشت. تمیزی و شفافیت آب استخر ارتباط مستقیمی با رضایت افراد دارد.

دلیل سبز رنگ به نظر رسیدن آب استخر ، رویش جلبک ها در استخر ، کاهش کلر موجود در آب ، عدم تعادل شیمیایی آب ، افزایش PH آب و همچنین دلایل دیگر که از عمده ترین دلایل همین موارد هستند که در سبز شدن آب استخر موثر می باشند . برای جلوگیری از این اتفاق لازم است ابتدا دلایل را شناسایی کرده و سپس  در جهت از بین بردن آن ها اقدام شود تا استخر پاکیزه شود و از سبز شدن مجدد آن جلوگیری شود.

سبز-شدن-آب-استخر-و-راه-جلوگیر-از-آن

علت رویش جلبک در آب استخر و سبز شدن آب استخر چیست؟

هر گونه آلودگی و کثیفی که در آب استخر موجود باشد سبب آلودگی و ایجاد و رویش جلبک در استخر می شود. در فصل های گرم سال رویش جلبک ها افزایش می یابد و این رشد می تواند خیلی زیاد و سریع اتفاق افتد به طوری که یک شبه مارا با دیدنش غافلگیر کند. همانطور که گفته شد نبود تعادل در PH آب و عدم کلر اندازه در آب و به تعادل نرسیدن آن سبب این اتفاق می شود که با گرم شدن هوا این مسئله شدت پیدا کرده و ناگهان رویش پیدا می کند.

در زمان مواجه با جلبک ها چه باید کرد؟ اولین کاری که می بایست انجام شود بررسی و سنجش سطح کلر است که ممکن است دلیل رویش جلبک ها باشد. چرا که اگر کلر سطح آب کم باشد و یا اگر کلری وجود نداشته باشد بستری مناسب برای رشد میکروب و حجوم حشرات می باشد.

سبز-شدن-آب-استخر-و-راه-جلوگیر-از-آن

کلر در جلوگیری از رویش جلبک در آب استخر چه تاثیر و اهمیتی می تواند داشته باشد؟

همانطور که گفته شد کلر رکن اساسی برای جلوگیری از رشد جلبک ها در استخر است و آب استخر نباید حتی برای یک روز بدون کلر بماند و این اهمیت بسیار واضح است که سطح کلر آب استخر باید به شکل روزانه چک شود که در صورت کاهش یا به هم خوردن عدم تعادل آن ، فورا رسیدگی و از اتفاق های بعدی جلوگیری شود.

پس از متوجه شدن حضور جلبک ها در  استخر کافیست به وسیله شوک کلر زنی و جلبک کش ها ، میزان سطح کلر را در آب افزایش داد, که با این عمل جلبک های روییده شده در کف و دیواره های استخر که سبب سبز دیده شدن آب می شود ، فورا از بین می روند و تصفیه می شوند. برای انجام شوک کلر می بایست آن را در تاریکی و سایه انجام داد چرا که نور خورشید سبب آن می شود که میزان کلر موجود در آب ثابت نماند. از نکات دیگری که در زمان استفاده از شوک کلر باید به آن توجه نمود ، روشن بودن و کار کردن پمپ استخر و فیلتر استخر است که حداقل 10 ساعت در زمان انجام شوک کلر و پس از آن باید کار کند.

چه میزان شوک کلر برای رفع  سبز شدن آب استخر لازم است؟

برای روشن شدن پاسخ به این سوال می بایست ابتدا میزان جلبک های روئیده شده در استخر اندازه گیری شود تا اندازه شوک کلر مشخص شود. حال سوالی که پیش می آید آن است که میزان جلبک ها را چطور باید اندازه گرفت؟

اگر جلبک های روییده شده رنگ آب را به رنگ سبز روشن (آب قورباقه ای ) کرده بود، سطح جلبک موجود در آب کم است بنابراین نسبت به هر 50000 لیتر آب استخر، 600 گرم شوک کلر به آب اضافه می شود.

اگر جلبک های روییده شده رنگ آب را سبز یا سبز تیره کرده بود، سطح جلبک موجود در آب متوسط است و نیاز است شوک کلر به شکل بیشتری اضافه شود بنابراین نسبت به 50000 لیتر آب استخر دو کیسه شوک کلر به آب اضافه می شود.

اما چنانچه رنگ آب به رنگ سیاه و سبز تیره در آمده بود، در چنین شرایطی می بایست حتما از متخصصین در این زمینه مشورت و کمک گرفت چرا که ممکن است استخر نیاز به تخلیه و نظافت برای از بین بردن جلبک ها داشته باشد.

چرا پس از جلبک کشی ، آب استخر همچنان سبز است؟

بعد از شوک کلر و کشتن جلبک ها گاها دیده می شود که همچنان رنگ آب زلال و شفاف نیست و سبز رنگ است. برای اینکه مجددا رنگ آب استخر کاملا شفاف و زلال شود می بایست پمپ آب را فعال کنیم و سیستم فیلتراسیون استخر را روشن نماییم تا همزمان آب فیلتر شود و با فشار پمپ آب به گردش در آید. بعد از آن که این مراحل به خوبی اجرا شد ما آبی شفاف و زلال در استخر خواهیم داشت. توصیه می شود برای آن که با سختی از بین بردن جلبک ها و سبز شدن رنگ آب مواجه نشویم هر هفته یک مرتبه جلبک کش در استخر بریزیم تا در صورت بروز و رویش کمترین جلبکی به سرعت از بین برود.

گرده گل:

از موارد دیگری که سبب سبز شدن آب استخر می شود و می توان به آن اشاره کرد گرده گل می باشد . در استخر های روباز و در فصلی که گرده های گل در هوا پخش است ، این گرده ها روی سطح آب جمع می شوند و با وجود و کارکرد فیلتر از بین نمی روند  با این تفاوت که برخلاف جلبک ها ، به دیواره ها و کف استخر نمی چسبند و روی سطح آب قرار می گیرند که می توان به راحتی آن ها را جمع آوری کرد و با یک شوک دهی به راحتی قابل جدا شدن است برخلاف جلبک ها که نیاز به برس کشی دارند و با یک شوک دهی صرفا جدا نمی شوند.

فلزات:

از دیگر عواملی که سبب سبز شدن آب استخر می شود فلزات به خصوص مس اکسید شده است که این ذرات فلزی یا از مواد خود جلبک کش هایی است که به استخر اضافه می شود و یا از فلز هایی است که در خود استخر قرار دارد ، که در زمان شوک کلر از آن ها جدا شده و اکسید شده و ذرات فلزی در آب معلق می شوند که سبب کدر شدن آب می شوند . برای از بین بردن این اشکال اضافه کردن یک ماده تصفیه کننده به آب استخر است که ذرات فلزی را از آب جدا کرده و با سیستم فیلتراسیون ، فیلتر می کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *