ویدیو, سونا

ویدیو / طراحی و ساخت سونا خشک با کیفیت تنها در 7 روز

ویدیو / طراحی و ساخت سونا خشک با کیفیت تنها در 7 روز

سونا خشک عبارت است از اتاق یا کلبه کوچکی که به منظور بهره گیری از هوای گرم در حالت خشک یا مرطوب مورد استفاده قرار می گیرد.

طراحی سونا خشک به دوران یونان باستان برمی‌گردد، در واقع طراحی سونا خشک به شکل‌های مختلف و با نام‌های مختلف دیده می‌شود. به لحاظ واژه شناسی، (سونا) یکی از لغات قدیمی در زبان فنلاندی است که به حمام‌های سنتی فنلاند اشاره دارد.

در خاورمیانه نیز به سونا به شکل های مختلف از جمله گنبدی شکل رواج پیدا کرد و به آن Hammam گفته شد. و در ایران نیز حمام بخار طرافدار پیدا کرد که میتوان به چندین نمونه مانند حمام گنجعلی خان یا حمام وکیل نیز اشاره کرد.

یکی از مهمترین فاکتورهایی که پیش از طراحی و ساخت سونا باید مد نظر قرار دهید، فضای طراحی است. شما در ابتدا باید ببینید که برای طراحی بخش های مختلف سونا خود چه مقدار فضا دارید و این فضا تا چه اندازه می تواند در بهره وری و بازدهی سونای شما تاثیر گذار باشد.

چوب استفاده شده در چوبکاری سونا خشک، باید نرم و مسطح و خشک باشد. بهترین نوع چوب قابل استفاده برای اجرای سونا خشک، چوب کاج روسی است.

نوع سیستم گرمایش

از دیگر نکاتی که پیش از طراحی و ساخت سونا باید تحت بررسی قرار داد، نوع سیستم گرمایش است. به طور کلی سیستم گرمایشی عامل بسیار مهمی در تنظیم دمای اتاق سونا است. عمدتا در ساختار سونا های موجود به خصوص سونا خشک از سیستم های گرمایشی زیر استفاده می شود:

 

کوره های برقی

از جمله سیستم های گرمایشی پر کاربرد در سونا ها می توان به کوره های برقی اشاره کرد. به طور کلی در ساختار این کوره ها از المنت های برقی استفاده می شود. این المنت ها با عبور جریان برق از خود شروع به تولید گرما می کند. به طور کلی کوره های برقی دود و آلاینده ای را تولید نمی کنند. از همین رو استفاده از آن ها توسط طرفداران محیط زیست به شدت توصیه می شود.

 

کوره های سوخت فسیلی

از دیگر سیستم هایی که در طراحی و ساخت سونا مد نظر قرار می گیرد، می توان به کوره های سوخت فسیلی اشاره کرد. همانطور که از نام این سیستم ها مشخص است، این سیستم ها به منظور افزایش درجه حرارت محیط از سوخت های فسیلی نظیر گاز استفاده می کنند. استفاده از این سوخت ها سبب می شود تا ضمن مصرف انرژی آلاینده های بسیاری وارد فضا شود.

 

به طور کلی بر اساس مقررات موجود در ایمنی ساختمان ها نصب مشعل منبع حرارتی گاز سوز درون سونا مجاز نیست. از همین رو اکثر کارشناسان توصیه می کنند که منبع حرارتی با سوخت گاز را در خارج از سونا قرار داده و حرارت را همانند سیستم رادیاتور های موجود در منازل ساختمانی و اداری از طریق لوله ها به درون سونا انتقال داده شود.

با توجه به ظرافت ها و حساسیت های مورد نیاز در طراحی و ساخت سونا خشک نیاز به یک گروه حرفه ای، دقیق و کاربلد و باتجربه است.

مجموعه فنی مهندسی آبی دریا با دارا بودن تخصص ویژه در حوزه ساخت انواع استخر ،سونا و جکوزی با بالاترین راندمان و کیفیت در کمترین زمان و با استفاده از تجربه گروه مهندسی و اجرائی مستقر آمادگی دارد بهترین روش های ساخت و بازسازی استخر را جهت بالا بردن کیفیت و راندمان استخر ، به کارفرمایان محترم ارائه نماید .

ساخت لحظات دوست داشتنی، آبی دریا

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *