استخر

انواع استخر از نظر کاربری و کاربردهای آن

انواع استخر

انواع استخر موجود است که همه ی آن ها یک اسم  واحد همان استخر را دارند ولی کاربرد انواع آن ها مختلف می باشد. استخر ها هم برای تفریح و لذت بردن از شنا هستند و هم برای درمان بیماری های حرکتی و سایر مشکلات بدنی می باشند. در ادامه به بررسی 15 نوع از انواع استخر ها اشاره می کنیم و خصوصیات هر یک را باز گو می نماییم:

1. استخر عمومی

از اولین استخر ها به استخر عمومی می پردازیم که جهت کسب شغل و درآمد و ایجاد مکان رفاهی برای تمامی افراد جامعه می توان نام برد. به استخرها عمومی public pool  گفته می شود. استخر های عمومی از نظر خدمات رسانی به انواع مختلفی تقسیم می شود:

کمپ ها

مجتمع های نظامی

مراکز و مجتمع های رفاهی-دانشگاهی

مهد کودک ها

انواع مدارس مخصوصا مدارس غیرانتفاعی

ساختمان های مسکونی بسیار بزرگ و پر جمعیت

برخی پلاژها

انواع مسافرخانه ها، هتل ها و مراکر گردشگری

استخرهای متعلق به موسسات خصوصی یا دولتی

و …

2. استخر شخصی و یا خانگی:

این استخر ها در خانه ها ، ویلا ها، و واحد های مسکونی است . به این استخر Homeownoer Pool  می گویند. این استخرها را تمام افراد خانواده استفاده می کنند و در مراکز مسکونی نهایتا تا 3 واحد مسکونی مجاز به استفاده از استخر ها هستند و کاربرد استفاده ی عموم را ندارند.  برخی از این استخر ها در باغ احداث می شوند.

انواع استخر

3. اﺳﺘﺨﺮهای آﻣﻮزﺷﻰ برای ﺧﺮدﺳﺎﻻن و نونهالان:

این استخر ها دارای عمق و ارتفاع کمتری هستند که مختص به افراد خردسال و نوجوانان می باشد تا شنا را در مکان کم عمق تری شنا را یاد بگیرند و بعد از کسب مهارت در ارتفاع و عمق بیشتری بروند. در این استخر ها ورود بزرگسالان جهت شنا کردن ممنوع می باشد و بزرگسالان تنها می توانند برای مراقبت و نگهداری کودکان و خردسالان خود حضور داشته باشند.

4. استخرهایی که دارای سرسره هستند:

استخرهایی که دارای سرسره هستند معمولا دارای مساحت زیاد هستند و در مساحت های بالا طراحی و اجرا می شوند. درون محوطه ی این استخر ها چندین سرسره قرار دارد که به شکل های متنوع ساده و غیر ساده طراحی شده اند. شیب این سرسره ها بسیار متنوع هستند. به دلیل وجود سرسره و داشتن پیچ و خم ها در این نوع استخر ها شرایط تصفیه و تزریق مواد شیمیایی و ضدعفونی کننده ها هم پیچیده می شود و نحوه ساخت ضدعفونی و نگهداری این نوع استخر ها همانند استخرهای تفریحی است و در شمار استخر های تفریحی می باشد.

5. استخر های تفریحی چه استخرهایی هستند؟

در مراکز تفریحی، هتل ها و …. که در آن سرگرمی های متنوعی وجود دارد استخر ها نیز در آن دایر می شود. در این استخر ها به دلیل ماهیت سرگرم کننده ای که دارند وسایل و تجهیزات اضافی و مهیجی نیز به کار رفته  است که به دنبال آن نظارت های به خصوصی نیز می طلبد.

6. استخرهای موج افشان چه نوع استخرهایی هستند؟

این استخرها هم به نوعی استخرهای تفریحی نیز محسوب می شوند. ساخت این استخرها پیچیده می باشد و ظاهری به خصوص و در عین حال پیچیده ای دارند که برای ایجاد موج در آن ها تجهیزاتی در آن قرار دارد که این موج ها را ایجاد و به گردش در می آورد.

انواع استخر

7. استخرهایی مخصوص به شیرجه زنی:

یکی از شاخه ها و زیر مجموعه های ورزش شنا شیرجه زنی می باشد که از جمله پر طرفدارترین هاست ؛ برای این کار یه تخته ی شیرجه با ارتفاعی بین 1 الی 10 متر کارگذاری شده و برای شیرجه زدن به داخل استخر استفاده می شود. از جمله موارد مهمی که در این استخر ها وجود دارد نحوه ی معماری و ساخت فضای داخلی این استخر ها می باشد که بر روی نحوه ی شیرجه زدن به داخل استخر تاثیر گذار است . این استخر ها می بایست در فضای بسته و کنترل شده طراحی و اجرا شوند. در استخر های عمومی که ساخت آن مخصوص به شیرجه زنی نیست ، تنها مجاز می باشند که از تخته های پرشی با ارتفاع 3 متر نصب کنند برخلاف استخر های مختص به شیرجه زنی که به آن Diving Pool  نیز گفته می شود که ارتفاع آن ها به 10 متر هم می رسد.

8. استخرهایی حرفه ای جهت مسابقات:

این استخر ها که به آن Olympic Pool نیز گفته می شود، صرفا برای مسابقات و برگذاری مسابقات بین المللی و همچنین حرفه ای داخلی و کشوری استفاده می شوند. و ورزشکاران حرفه ای تنها مجاز به استفاده از آن ها هستند. ضوابط و قوانین خاص فدراسیون بین المللی ورزش های آبی بر آن حکم فرما است.

9. استخرهای چند منظوره چه استخرهایی هستند؟

استخر های چند منظوره که به آن Multipurpose Pool  گفته می شود،  استخرهایی هستند که به جهت آن که با کمبود فضا و استخرهای متنوعی مواجه است که ناچارا کاربری آن را به گونه ای طراحی می کنند که چندین هدف را پوشش دهد. به طور مثال می توان استخر های مسابقه ای را به گونه ای ساخت و طراحی کرد که بتوان محیط های دیگری را داشته باشد که سایر ورزش های آب را نیز تحت پوشش قرار دهد.

10. استخر های آب گرم:

استخر های آب گرم یا اسپا که به آن  SPA Pool  نیز گفته می شود برای ریلکس کردن و آرامش بخشی و درمان بیماری ها برای بیماران ساخته می شود. که دارای امکانات و تجهیزاتی در این خصوص است. از جمله:     سیستم ایجاد حباب،    حمام آب معدنی،    تغییر آب سرد و گرم،    تزریق دوره ای آب و …… ، که عمق چنین استخرهایی کم می باشد و برای استفاده ی حرفه ای و حتی معمولی جهت شنا و شیرجه استفاده نمی شود.

11. استخرهایی که کفی متحرک دارند:

این استخرها چند منظوره هستند ولی بیشتر جهت راحتی معلولان ساخته می شود که بتوانند به وسیله ی آن و با کمک سیستم هیدرولیکی بالا و پایین بروند.

12. استخرهای ویژه ی معلولان:

طراحی این استخر ها به گونه ای است که افراد معلول و ناتوان بتوانند بدون آن که خطری آن ها را تهدید کنند از استخر استفاده کنند.

13. استخر هایی که برای غواصی طراحی شده اند:

این استخرها مکانی هستند برای آموزش غواصی که دارای استاندارد های مخصوص و مجزا از سایر مراکز آبی هستند.

 

14. استخرهای ویژه ی واتر پلو:

این استخر ها مخصوص ورزش های آبی واتر واترپولو هستند که جهت بزگزاری مسابقات رسمی این ورزش ها و رشته های آبی ساخته می شوند. این استخر  ها دارای فضایی سرپوشیده و پرهیجان است.

15. استخرهایی که جهت استفاده شناهای گروهی هستند:

این استخر ها مخصوص شناهای گروهی با حرکات موزون هستند و از ورزش های جدید در زمینه ی شنا هستند. برای استفاده از این استخر ها ضوابطی به خصوص مقرر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *