دسته‌بندی نشده

مراحل ساخت استخر چیست

استخر پروژه ویلایی نیکنامده

مراحل ساخت استخر

مراحل ساخت استخر چیست؟ در ساخت استخر طراحی یک قسمت مهمی از پروژه احداث است. قبل از شروع به ساخت باید بک طرح اولیه را برای استخر خود تهیه کنید. از بین شکل های گرد، مربع و مستطیل کدام را ترجیح میدهید؟ چه مقدار عمقی برای استخر خود در نظر دارید؟ این ها اطلاعاتی است که قبل از شروع استخر باید در مورد آنها با پیمانکار خود مشورت کنید. ابعاد بیشتر استخر های سرپوشیده 3 متر در 6.1متر، 4.6 در 9.1 متر و 6.1در 12 متر است. اگر طراحی حوضچه شما پیچیده تر باشد هزینه افزایش پیدا خواهد کرد.

گوبرداری استخر

زمانیکه با یک پیمانکار خوب توافق حاصل شود ایتدا شروع به حفر استخر در محل مورد نظر میکنند ب ای اینجام اینکار از دستگاه حفار و ماشین آلات سنگین استفاده میکنند. برای اینکه سایر اجزای استخر به طور صحیح نصب شوند حفر باید به طور مناسب باشد به همین دلیل بسیار مورد اهمیت است. همچنین دریافت پرونده اقامت بسیار مورد اهمیت است.

تسطیح خاک

مرحله بعد از حفاری این ایت که خاک را تراز میکنند و کف استخر پوشانده میشود به این صورت که با یک لایه شن و ماسه هوا پوشانده شده و سپس صاف و متراکم میشود. برای این امر روش های گوناگونی موجود است زیرا بعضی از حوضچه ها کف تخت و بعضی شیب دار هستند.

در ساخت استخر پیش ساخته فایبرگلاس ابتدا این مرحله صورت می‌گیرد و سپس استخر در جای خود نصب خواهد شد. در استخر بتن بعد از اتمام این مرحله آرماتوربندی و بتن ریزی انجام میشود.

آرماتوربندی

مرحله بعدی ساخت استخر آرماتوربندی میباشد. این ساختار برای تشکیل شکل و افزایش مقاومت انجام میشود به این صورت که کف و دیواره های منطقه حفاری تقویت میشوند. نکته مورد اهمیت این است که دیواره های استخر صاف و به یکدیگر متصل باشند.

لوله کشی استخر

برای نصب سیستم تصفیه آب استخر پیمانکار به یک لوله کش استخر نیاز دارد تا لوله کشی مورد نیاز نصب شود. ابزار این قسمت عبارتند از تخلیه، شیر های دو یا سه طرفه و پمپ های مرکزی است. وظیفه این قطعات تمیز کردن، تخلیه و منتقل کردن آب به استخر است.

برای اینکه هه چیز به درستی انجام شود نیاز به یک لوله کش با تجربه است. زیرا سیستم لوله کشی به محل زندگی و مکان استخر بستگی دارد.

سیم کشی استخر

مرحله بعدی سیم کشی استخر است. به سیم کشی برای ورود برق، تخلیه، تصفیه آب و سیستم های روشنایی زیر آب نیاز دارید. این مرحله از آن جهت اهمیت دارد که استفاده از سیم در کنار آب به طور اشتباه میتواند خطرآفرین باشد، بنابراین در این مورد میاز است تا با پیمانکار خود مشورت کنید زیرا اگر سیم ها معیوب باشند خطر برق گرفتگی شناگران بالا میرود.

بتن ریزی استخر

مرحله بعد بتن ریزی است که در ساخت استخر های بتنی و وینیل در کف و دیواره ها انجام میشود. بعد از نصب لوله کشی و لامپ پیمانکار برای آرماتور استخر از میکسر بتن استفاده میکند. هنگام کار بتن را تمیز میکنند. در استخرهای دارای عمق های مختلف ،ثابت بودن زاویه شیب از یک سر به سر دیگر اهمیت دارد.

آب بندی و عایق کاری استخر

در استخر های بتنی باید استخر آب بندی شود و تجهیزات نیز آب بندی و عایق بندی شوند. بهترین روش برای این امر استفاده از عایق فایبرگلاس است. نکته قابل توجه این است که این مرحله باید توسط فرد متخصص انجام شود در غیر این صورت کل پروژه با مشکل مواجه میشود.

سرامیک کاری استخر

در استخرهای بتنی سرامیک کاری استخر بعد از آب بندی و عایق کاری شروع میشود. این مرحله به علت انتخاب سرامیک و رنگ و طرح در نمای استخر اهمیت دارد. در این مرحله نیاز است تا با پیمانکار مشورت کرده و سلیقه خود را بیان کنید.

امیدواریم که این مراحل به شما در ساخت استخر کمک کند و مفید واقع شده باشد.

ساخت استخر در باغ

برای ساخت استخر در باغ و  روبار بهتر است فضایی را اختصاص دهید که هم ابعاد مناسبی داشته بشد و همچنین آفتابی باسد تا آب استخر گرم بماند. نکته دیگر این است که باید در محل مورد نظرتان برای احداث استخر درخت با ریشه طولانی وجود نداشته باشد زیرا در اعماق زمین به تاسیسات استخر و کف آن صدمات جبران ناپذیری خواهد زد همچنین وجود گیاه میتواند سایه ایجاد کند و انرژی آب گرم شده را هدر دهد و باعث افزایش هزینه شود.

ساخت استخر در باغ

ساخت استخر با آجر

آجر ور ساخت استخر فقط در برابر نیروی فشاری از خود مقاومت نشان میدهد  بنابراین به این علت که از نیروی همه جانبه از طریق آب در ایتخر استفاده میشود آحر برای ساخت استخر مناسب نخواهد بود، از طرفی آجر میتواند در برابر رطوبت و آب استاندارد های عایق بندی را برآورده کند و عمر طولانی داسته باشد. اما به این علت که نقاط ضعف آن زیاد است از میلگرد با آجر استفاده میشود.

در ایران به علت ابنکه آجر در دسترس است این امر رایج است. به همین دلیل لایه های آجر را به همراه لایه های لاستیک و بتن استفاده میکنند و عایق بندی آن را هم بوسیله ایزوگام یا گچ انجام می‌دهند. این نوع استخر ها به دو روش در ایران احداث میشود.

  1. . احداث استخر آجری بوسیله بتن مسلح
  2. . احداث استخر آجری با رویه پاششی بتنی

ساخت استخر کوچیک

این ایتخرها در مکان های غیر منتظره احداث میشوند. یا در حیاط جلویی یا در بخشی از حیاط ورودی واقع شده اند بعضی از آنها در بالای خانه قرار دارند. در آب و هوای سرد استخر کوچک بهتر از استخر بزرگ در خانه اجرا میشود.

ساخت استخر کشاورزی

زمین های کشاورزی برای احداث استخر بتنی مناسب نیستند و همچنین برای کشاورزان هزینه ساخت استخر بلوکی پایین تر از هزینه ساخت استخر بتنی استو بنابراین از لحاظ اقتصادی استفاده از بلوک در ساخت استخر برای کشاورزان مناسب تر است استخر کشاگرزی نیز مانند استخر بتنی طی مراحل بالا ساخته میشود. برای ساخت انواع استخر با گروه معماری آبی دریا تماس بگیرید.

ساخت استخر پرورش ماهی

استخر ماهی مکانی است که توانایی نگهداری آب و جلوگیری از خروج آب را دارد و اگر نیاز باشد میتوان آب را تغییر داد تا مواد زاعد و ضایعات مواد غذایی از آن خارج شود و از ایجاد بیماری جلوگیری کند. بهترین مکان برای ساخت این نوع استخر ها منطقی است که دارای رطوبت و باران است. این به این معنی نیست که این نوع استخر در مکان های خشک قابل احداث نیست. در همه شرایط آب و هوایی این نوع استخر قابل اجرا است.

هزینه ساخت استخر چقدر است؟

هزینه ساخت ایتخر به عوامل مختلفی بستگی دارد. مثلا استخری که میخواهید از چه نوعی باشد،نوع متریال، محل قرار گیری حوضچه و… ،برای این منظور باید تماس بگیرید و با توجه به شرایط خود هزینه را برآورد کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *