دسته‌بندی نشده

نحوه ی انتخاب پمپ تصفیه استخر و فیلترشنی استخر

نحوه-انتخاب-پمپ-استخر-و-فیلتر-استخر

جهت ساخت استخر در ابتدا خوب است بدانیم که فیلتر شنی و پمپ تصفیه استخر  چیست؛  این دستگاه توسط فرایند فیلتراسیون که به شکل لایه بندی از جنس سیلیس با درجه خلوص 98 درصد، ذرات ریزی مثل ماسه  و شن، سایر رسوبات، فلزات و هیدروکربن ها، و همچنین مواد مضری که در آب استخر وجود دارد را، از آب جدا می کند و با این عمل آب تصفیه می شود. پس از تصفیه، آب وارد مخزن فیلتر شنی می شود.  در واقع این فیلتر ها با داشتن قسمتی که دارای شن و سیلیس است سبب جلوگیری از ورود و عبور انواع آلودگی ها می شود. تنها آب می تواند از این قسمت نیز رد شود که آن هم به محض ورود به وسیله ی فیلترهای شنی تحت فشار منجر به شفاف سازی و تصفیه آب استخر می شود. آب از یک سمت وارد این فیلترها می شود و آلودگی ها و نیز مواد مضر موجود در آب از آب جدا می شود و در نهایت آب پاکیزه و تصفیه شده وارد استخر می شود. اما نکته قابل توجه آن است که شن های فیلتر تصفیه بعد از مدتی کثیف می شوند و در نتیجه عمل تصفیه به خوبی صورت نمی گیرد، که لازم است بکواش انجام شود که شست و شوی فیلتر شنی استخر است. بکواش دقیقا برخلاف مراحل تصفیه آب است و مراحل آن به ترتیب و برعکس انجام می شود. فیلتر شنی خود دارای انواع کند، تند، و نرخ بالا می باشد که هر کدام دارای کاربردی ست که در این جا نمی گنجد.

یکی از مهم ترین تجهیزات استخر، پمپ تصفیه است که به عنوان قلب سیستم تصفیه استخر معروف می باشد. برخلاف تصور بسیاری از عوام انتخاب پمپ تصفیه بزرگتر نه تنها بهتر نیست بلکه باعث وارد شدن فشار به فیلتر استخر می شود و مانع از عمل فیلتراسیون می گردد.

فیلتر استخر هم به اندازه پمپ حائز اهمیت است و مسئولیت تمیزی و شفافیت آب استخر را برعهده دارد.

پمپ در سیستم تصفیه استخر بسیار مهم و حساس است چرا که نحوه راندمان تصفیه بر عملکرد فیلتر استخر تاثیر بسیاری دارد. فیلترهای شنی استخر بر اساس ظرفیت مشخص آبدهی طراحی شده است، و با کمک پمپ تصفیه استخر می توان مقدار عبوری فیلتر را افزایش داد که این امر به انتخاب صحیح پمپ در تصفیه استخر بستگی دارد در واقع پمپ قلب تصفیه استخر است. جهت مشخص نمودن میزان دبی آب عبوری از مدار تصفیه، باید نوع سیستم لوله کشی و محل تجهیزات و همچنین مشخصات فنی و عملکردی که توسط شرکت سازنده پمپ استخر داده شده است مورد بررسی و شناسایی قرار گیرد. از بررسی سیستم لوله کشی و چیدمان تجهیزات استخر و فواصل هر یک از آن ها  به میزان مقاومت آن ها در برابر جریان، جهت انتخاب پمپ با هد مناسب دست پیدا می کنیم. که برای محاسبه، نیاز به محاسبه “فشار دینامیکی کل” (Total Dynamic Head) سیستم است. محاسبه کردن و یا تخمین “فشار دینامیکی کل” یا “هد کل” (Total Head) و جانمایی محل قرار گیری آن در منحنی عملکرد پمپ، دبی واقعی عبوری خروجی پمپ تصفیه بدست می آید، جهت راهنمایی بیشتر با یکی از پیمانکاران استخر تماس حاصل فرمائید.

در این مقاله سعی داریم مراحل محاسبه جهت انتخاب صحیح پمپ استخر و فیلترشنی را با مثال آموزش دهیم :

برای درک موضوع یک مثال ارائه می دهیم :

مثال : فرض کنید استخری به طول 10 متر، عرض 6 متر و عمق متوسط 1.8 متر داریم :

گام اول : محاسبه حجم آب استخر : حجم آب با توجه به حجم کاسه استخر تعیین می شود . برای مثال حجم آب در این استخر برابر است با :

10×6×1.8=108 مترمکعب

نحوه-انتخاب-پمپ-استخر-و-فیلتر-استخر

گام دوم : محاسبه نرخ گردش آب : 

از جدول زیر استفاده می کنیم :

نوع استخر تعداد دفعات تعویض آب
استخر خانگی هر 8 ساعت یکبار
استخر عمومی هر 6 ساعت یکبار
استخر آموزشی هر 4 ساعت یکبار
استخرکودکان هر 2 ساعت یکبار
استخر درمانی هر 0.5 ساعت یکبار
استخر معلولان هر 2 ساعت یکبار
استخر جکوزی هر 0.5 ساعت یکبار

 

میزان گردش آب برای مثال برای یک استخر آموزشی که در شبانه روز باید 6 مرتبه آب آن تعویض می شود برابر است با : 

دبی=حجم استخر     کامل گردش زمان مدت  =1086=18 ساعت بر مترمکعب

گام سوم : محاسبه هد پمپ تصفیه :

برای محاسبه نمودن هد پمپ ابتدا باید افت فشار لوله کشی، افت فشار مبدل، افت فشار فیلتر، افت فشار نازل، افت فشار استاتیکی و افت فشار تجهیزات ضدعفونی را محاسبه نمود .

طریقه ی محاسبه افت فشار لوله : به طور متوسط نرخ افت فشار در لوله کشی استخر 3 متر به ازای هر 100 متر لوله کشی در نظر گرفته می شود .

کشی لوله فشار افت= کشی لوله طول ×1.5×0.03

ضریب 1.5 برای در نظر گرفتن افت حاصل از اتصالات است .

تصفیه پمپ هد=فیلتر فشار افت+مبدل فشار افت+کشی لوله فشار افت+نازل فشار افت+عفونی ضد تجهیزات فشار افت+استاتیکی فشار افت

حال با توجه به دبی به دست آمده و هد محاسبه شده و به کمک منحنی عملکرد پمپ های سری SPH برند  EMAUX، تقاطع این دو نقطه را بدست می آوریم و نوع پمپ را مشخص می کنیم .

سپس با توجه به نوع پمپ بدست آمده، دبی واقعی را در هد محاسبه شده بدست می آوریم و ملاک سایز فیلتر بر اساس دبی واقعی محاسبه شده انتخاب می شود.

نحوه-انتخاب-پمپ-استخر-و-فیلتر-استخر

انتخاب پمپ

برای انتخاب پمپ مناسب برای استخر نیاز است هد و دبی مورد نیاز را بدانیم. که معمولا سازندگان پمپ منحنی و جداولی دارند که در آن توان پمپ انتخابی را برای تامین فشار و دبی نشان می دهد.

 

 

انتخاب فیلتر

اندازه و سایز پمپ انتخاب شده ارتباط مستقیمی با سایز فیلتر دارد. اگر فیلتر، نسبت به پمپ انتخاب شده، کوچک باشد، فشار بیشتری به پمپ وارد خواهد شد. اگر فیلتر سایز کوچکی داشته باشد نشان دهنده مقاومت آن در جریان خروجی پمپ است. اما باید دانست که اگر  فیلتر کوچک باشد، باعث بروز صدمه احتمالی موتور پمپ و همچنین گاها فیلتر می شود. برای حل این مسئله توصیه می شود که دبی فیلتر به گونه ای انتخاب شود که بتوان دبی خروجی پمپ را از داخل خود عبور دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *