دسته‌بندی نشده

روش ساخت استخر بتنی و مزایای استخر بتنی

روش ساخت استخر بتنی و مزایای استخر بتنی

استخر بتنی یکی از انواع استخر ها است، در ساخت استخر ابتدا باید تصمیم گرفت کدام یک از انواع استخر و در چه مکانی مد نظر است. در ساخت استخر ابتدا باید تصمیم گرفت چه نوع استخری و در چه مکانی مد نظر است. اگر استخر در فضای باز، و به شکل رو باز می‌باشد، ساخت استخر به طور بتنی انجام می‌شود. باید توجه داشت که بتن از سایر مواد گران‌تر است. البته  بهتر است در این مورد حتما با طراحان و متخصصان در زمینه استخر، مشاوره کنید. که مهندسین و طراحان و پیمانکاران استخر، مجموعه ما با داشتن پروژه‌های بسیار زیاد در این زمینه می‌توانند کمک بسیار زیادی به شما کند. در مقاله پیش‌ رو برآنیم که مراحل بتن‌ریزی را توضیح و معرفی نماییم.

مرحله به مرحله ساخت و اجرای استخر بتنی:

در قدم اول برای ساخت فضای لازم برای استخر بتنی محاسبات به شکل دقیق انجام می گیرد.

در قدم دوم خاکبرداری انجام می ‌شود، شاید بنظر برسد که خاکبرداری از ساده ترین مراحل در ساخت استخر باشد درحالیکه جزو مهم ترین و حساس ترین بخش کار به حساب می‌آید چرا که خاک برداری صحیح و اصولی ارتباط مستقیمی با میزان عمر استخر بتنی دارد خاک برداری اشتباه و غیر اصولی عمر استخر بتنی را کم و منجر به خرابی آن می شود.

روش ساخت استخر بتنی و مزایای استخر بتنی

تسطیح خاک

پس از گودبرداری، نوبت زیر سازی کف، و تسطیح خاک استخر است. توسط پوشاندن سطح زیرین با لایه ضخیمی از ماسه بادی که این عمل به عنوان تسطیح و زیرسازی است که آن را صاف و فشرده می کنند. روش های دیگر برای تسطیح و زیر سازی استخر نیز وجود دارد. بعضی از استخرها کف مسطح دارند، در مقابل بعضی استخرها دارای کف شیب دار هستند که یک سمت استخر عمیق و طرف دیگر آن کم عمق است.

در استخرهایی که پیش ساخته هستند، استخر در محلی که گودبرداری و تسطیح شده است قرار می گیرد و نصب می شود. این مرحله همان مرحله ای است که در استخر بتنی نوبت به آرماتوربندی و بعد از آن قالب کشی و همچنین سیم کشی و در نهایت لوله کشی و بتن ریزی می رسد. استخر های پیش ساخته از نوع فایبر گلاس هستند.

 

آرماتوربندی:

قدم بعد از آن که استخر بتنی خود را گود برداری کردیم، نوبت آرماتوربندی است،  سخت‌ترین مرحله در ساخت استخر آرماتوربندی است که بعد از گود برداری، انجام می‌شود، این مرحله، کار کف و دیواره های محل گودبرداری شده با شبکه مش آرماتوربندی می شود. این کار جهت استحکام هرچه بیشترکار است. صاف و مسطح وهمچنین همسو بودن دیوارهای استخر بسیار مهم می‌باشد. طبق نیاز استخر آرماتور بندی با نمره آرماتور طراحی شده متناسب با استخر اجرا می شود. پس از اجرای شبکه‌ی اول آرماتوربندی لوله‌های UPVC بر اساس طراحی مهندسین، برای آبرسانی و تصفیه مناسب استخر انجام می‌شود.برای لوله‌کشی باید از باکیفیت‌ترین و بهترین لوله‌ها استفاده نمود؛ زیرا در هنگام ریختن بتن فشار زیادی به لوله‌ها وارد می‌شود، چنان‌چه بی‌کبفیت باشند به سازه آسیب وارد می‌کند. مجددا پس از لوله‌کشی، اجرای شبکه دوم  آرماتورها بر روی لوله هایی که توسط قرارگیری اسپیسرها که گیره‌های پلاستیکی هستند که می‌توانند به میلگرد گیر داده شود که از این طریق فاصله مناسب شبکه دوم با شبکه اول که اجرا شده حفظ می‌شود. قراردهی واتراستاپ که بین شبکه دوم آرماتور کف و آرماتور دیوار است جنس و کیفیت  واتراستاپ بسیار بسیار مهم می‌باشد. چراکه درصورت کیفیت پایین آن سبب ایجاد نشتی و از بین رفتن استخر می‌شود.

پس از مرحله آرماتوربندی، لوله‌کشی و سیم‌کشی، با صفحات مخصوص چوبی یا فلزی اطراف آرماتورها قالب بندی می‌شود.

روش ساخت استخر بتنی و مزایای استخر بتنی

بعد از به پایان رسیدن مراحل پیش مرحله بتن ریزی استخر شروع می‌شود. این بتن در ساخت استخر بتنی، ضد آب است که می‌بایست  از نوع بتن عیار 400 باشد و با استفاده از افزودنی های بتن ضد آب و ژل‌های میکروسیلیس شود.

بعد از بتن ریزی کف سپس دیوارهای استخر قالب بندی می شوند و بتن دیواره‌ها نیز ریخته می‌شود.  بــتــن ریــزی، از مهمترین قسمت‌های مراحل ساخت است چراکه به عنوان آب بــنــدی استــخرهای بتنی محـســوب می‌شود و اگر درست اجرا نشود احتمالا استخر هرگز آب‌بندی نشود.

مسئله مهم‌ دیگر در این مرحله این است که با مهار مناسب قالب‌ها سبب آن شد که قالب‌ها به هیچ‌وجه ذره‌ای از محل خود جابه جایی نداشته باشند، در گذشته برای عایق کردن استخر از ایزوگام استفاده می‌شد که اکنون از روش‌های جدید و همچنین استانداردتر که چسب بتن است، استفاده می‌شود. برای اینکار لازم است که بتن همراه با ویبره صورت گیرد تا به لوله‌ها خللی وارد نشود. در نهایت پس از انجام مراحل بتن‌ریزی باید آزمایش‌هایی برای سنجش مقاومت آن انجام شود که برای انجام این مرحله باید پروژه ساخت استخر موقتا تعطیل شود تا آزمایشات انجام و بررسی شود.

بتن پاشی در استخر، شات کریت

در روش بتن پاشی در استخر که  به صورت مرطوب و هم به صورت خشک انجام می شود، به وسیله دستگاه بتن پاش، بتن آماده به شبکه آرماتورهای دیواره و شبکه مش به خوبی و یک دست پاشیده و هموار می شود. این بخش از کار از اهمیت بالایی برخوردار است که حتما می بایست توسط یک فرد ماهر انجام شود زیرا در صورت هرگونه اشکال در این مرحله، استخر دچار مشکلات زیادی خواهد شد.

مرحله به مرحله ساخت و اجرای استخر بتنی:

در مرحله اول محاسبات لازم جهت ساخت فضای لازم برای استخر بتنی انجام می‌گیرد.

در مرحله دوم خاکبرداری انجام می‌شود، شاید بنظر برسد که خاکبرداری از ساده ترین مراحل در ساخت استخر باشد درحالیکه جزو مهمترین و حساس ترین بخش کار به حساب می‌آید چرا که خاک بردار صحیح و اصولی ارتباط مستقیمی با میزان عمر استخر بتنی دارد خاک برداری اشتباه و غیر اصولی عمر استخر بتنی را کم و منجر به خرابی آن می شود.

مزایا و معایب بتن پاشی در استخر:

از مزایای این روش آن است که دیگر نیاز به قالب بندی بدنه استخر نیست و همین امر سبب کاهش و صرفه‌جویی در هزینه خواهد شد چراکه  قالب بندی دارای هزینه‌ی بسیار بالایی است. اما این روش نیز ضعف‌های مخصوص به خود را داراست و امکان نفوذ آب به زیر پوسته استخر وجود دارد.

مرحله پایانی سیمانکاری و کاشی کاری استخر و نصب تاسیسات و سایر لوازم استخر می باشد.

سرامیک‌کاری: در مرحله آخر باید ظاهر سازی استخر شروع می‌شود. سرامیک کاری کف و دیواره‌های استخر است که باید انجام شود. در این مرحله می‌توانید از چراغ‌های زیر آب و پروژکتورهای مخصوص استخر نیز استفاده کنید.

روش بتن پاشی هم دارای مزیت است و هم عیب؛ با اعمال این روش نیاز به قالب بندی استخر نیست که خود این مسئله سبب کاهش و صرفه جویی هزینه های بسیار بالای قالب بندی می شود که حائز اهمیت است. اما در مقابل ممکن است به مرور آب به پوسته ی زیر استخر نفوذ کند که خود تبعات و خرابی بسیار دارد و همچنین هزینه بر است.

اندازه و شکل آن در طراحی ها و اجرا قابل تنظیم است

استخرهای بتنی را می توان به صورت دلخواه در هر شکلی طراحی و اجرا کرد. که خود از مهم ترین ویژگی های استخرهای بتنی است. از این رو افرادی که طراحی خاصی برای استخر خود در نظر دارند این شرایط مهیاست تا به وسیله استخرهای بتنی در هر اندازه و عمقی بزرگ و یا وکوچک، و با مشورت با مهندسان و طراحان استخر متناسب با بودجه موجود استخر مورد علاقه ی خود را داشته باشند.

دوام و استحکام بالا

استخرهای فایبرگلاس و استخرهای بتنی بسیار بسیار بادوام هستند. از این رو دیگر نگرانی هایی مانند آسیب دیدن استخر به وسیله اشیاء تیز به فضای داخلی استخر وجود ندارد.

همچنین به دلیل اینکه در استخرهای بتنی از آرماتور استفاده شده و همچنینن مقاومت خود بتن، تحمل بسیاری در برابر نیروهای فشاری و کششی دارد. و به طور کلی استخر بتنی مقاومت بسیاری در برابر فشار آب استخر دارد.

معایب ساخت استخر بتنی

زمان طولانی ساخت استخر بتنی

طراحی شکل استخربتنی مورد نظر طبق استاندارد و نیز سلیقه مشتری پروسه ای زمانبر است. پس از طراحی استخر و بتن ریزی، سفت شدن بتن تنها نزدیک به یک ماه زمان می برد. ساخت استخرهای وینیل و یا فایبرگلاس به طور کل حدود یک ماه زمان بر است. درحالیکه طراحی ساخت و آماده شدن استخرهای بتنی 3 تا 6 ماه زمان می برد.

سطح خشن استخرهای بتنی

به دلیل جنس به خصوص بتن،  استخرهای لتنی سطحی خشن دارند که ممکن است به پوست بدن و به خصوص پا آسیل وارد شود که البته قابل حل است.

هزینه بالای نگهداری استخرهای بتنی

استخر بتنی نسبت به سایر انواع استخرهای موجود دارای هزینه ی نگهداری بالایی است. از این رو واجب است قبل از اجرا و ساخت استخر این مسئله مورد توجه قرار گیرد. بعد از ساخت استخر می بایست به شکل مداوم درزهای استخر را مورد بررسی و بازبینی قرار داد و از سلامت عایق کاری آن مطمئن شد. در صورت نگهداری و رسیدگی به موقع به آن، هزینه های نگهداری به صورت چشمگیری کاهش می یابد.

بیشتر کار تعمیر و نگهداری استخر بتنی با دست است

بتن بسیار زیاد متخلخل است. که سبب می شود مکان مناسبی برای رشد جلبک ها در استخر ایجاد شود و جلبک ها در بتن رشد کنند. بعد از رشد جلبک ها در قسمت های مختلف استخر از بین بردن آن ها کار بسیار دشواری است. وسایل رباتیک بسیاری برای جارو کردن و تمیز کردن استخر وجود دارد اما متاسفانه برای تمیز کردن استخرهای بتنی قابل استفاده نیست، بنابراین برای تمیز کردن استخر و از بین بردن جلبک ها باید به صورت دستی هفته ای یک بار توسط برس سطح استخر به خوبی تمیز شود.

استخرهای بتنی نیاز بیشتری به مواد شیمیایی دارند

شیمی آب موضوع مهم دیگری در استخرهای بتنی می باشد. در صورتی که نگهداری به خوبی صورت نگیرد و در قسمت های مختلف استخر جلبک رشد کند، مواد شیمیایی و ضدعفونی بیشتری جهت از بین بردن جلبک های روئیده شده در استخر، نیاز است. از بین بردن و ضدعفونی کردن استخرهای بتنی که در آن جلبک ایجاد شده نیازمند وقت بالا و همچنین هزینه بالاتری است.  لازم به ذکر است که، بتن قلیایی است که سبب می شود دائماً pH آب استخر افزایش پیدا کند و برای نگهداشتن تعادل ph آب استخر نیاز هست که به شکل منظم اسید به آب استخر اضافه شود.

ناسازگاری بتن  با نمک

بتن با نمک به هیچ عنوان سازگار نیستند. از این رو با حل شدن نمک در آب استخر طول عمر سطوح داخلی استخر بتنی کاهش پیدا می کند. به همین جهت در زمان نگهداری و تمیز کردن استخر برای از بین بردن نمک های موجود نیاز به پالایش و تصفیه بیشتری است؛ که خود بسیار زمان بر و هزینه بر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *